Ocena brak
TERMINY I OKREŚLENIA ŚRODKÓW ARTYSTYCZNYCH STOSOWANYCH W BAROKU
1. Koncept (wiersz musiał być zaskakujący i w miarę możliwości nowatorski; „Do trupa” Morsztyn)
2. Wyliczenie (nagromadzenie kolejnych, podobnych, synonimicznych cech)
3. Anafora (jest to powtórzenie zdania o podobnej konstrukcji zaczynające się od tego samego wyrazu; „Do Anny” Naborowski)
4. Antyteza (zestawienie dwóch opozycyjnych znaczeniowo elementów wypowiedzi, najczęściej zdań)
5. Hiperbolizacja (wyolbrzymienie, przesadne przedstawienie jakiegoś zjawiska; „Do trupa” Morsztyn)
6. Gradacja (jest to stopniowanie, wzrastające napięcie → aż do pointy; „Niestatek” Morsztyn)
7. Epitet (określenie)
8. Porównania
9. Przerzutnia (Zdanie nie mieści się w jednym wersie i jego część zostaje przerzucona do następnego; „Do trupa” Morsztyn „Ty masz związane ręce, ja, wolności Zbywszy, mam rozum łańcuchem powity”)
10. Metaforyka
11. Motyw wanitatywny (marnościowy, wykorzystywanie tych wszystkich pojęć, które kojarzą się z przemijaniem i niestałością życia → „Dźwięk, cień, dym, wiatr, błysk, głos, punkt” → „Krótkość żywota” Naborowski)
12. Kontrast (operowanie przenośniami; „Niestatek” Morsztyn)
13. Oksymoron (zestawienie dwóch wyrazów sprzecznych znaczeniowo, „mróz gorejący, ogień lodowy”)
14. Pytania retoryczne „Cuda miłości” Morsztyn
15. Powtórzenia
16. Pointa „Niestatek” Morsztyn
17. Figura sumacji (zebranie w poincie elementów z wiersza; „Do Panny” Morsztyn)
18. Paradoks (sformułowanie zaskakujące swoją treścią na pozór bez sensu, „Do trupa” Morsztyn )
19. Operowanie brzydotą (ukazywanie bólu, cierpienia)
20. Inwersja (przestawienie wyrazów)