Ocena brak

Teorie społeczno - poznawcze Bandury

Autor /Chip Dodano /04.07.2011

  • Wyróżnia trzy składniki związane z poznawczymi elementami osobowości:

    1. Poznawcze aspekty uczenia się oraz kształtowania zachowań

    2. Poczucie własnej skuteczności

    3. Standardy i cele

  • Zajmował się zjawiskiem uczenia się przez obserwację(modelowania) – podkreślał tutaj procesy poznawcze, przede wszystkim oczekiwanie nagrody lub kary powstałe w wyniku obserwacji konsekwencji czyichś zachowań. Wyróżnił jeszcze warunkowanie zastępcze, czyli warunkowanie reakcji emocjonalnej poprzez obserwacje emocji innych.

  • Poczucie własnej skuteczności – ocena możliwości własnego działania w danej sytuacji, poczucie własnej skuteczności wpływa na myśli, emocje, motywację i skuteczność działania w danej sytuacji

  • Wykazał, że poprzez obserwację uczymy się danych zachowań niezależnie od tego czy obserwujemy pozytywne czy negatywne konsekwencje danego zachowania, natomiast na to czy potem odtworzymy zachowanie ma wpływ nagroda. Czyli uczymy się zawsze, ale wykonujemy tylko kiedy coś z tego mamy.

  • Zwrócił uwagę na wpływ procesów poznawczych na motywację:

  1. Ludzka wytrwałość w dążeniu do celu zależy od informacji zwrotnych dotyczących skuteczności kolejnych kroków.

  2. Poczucie skuteczności wpływa na motywację.

  3. Oczekiwane przyszłe konsekwencje mają wpływ na motywację.

Te i inne struktury poznawcze wspomagają proces samoregulacji.

Podobne prace

Do góry