Ocena brak

Teoria i praktyka zdrowego żywienia - NAPOJE

Autor /Oswald Dodano /13.10.2011

Napoje jawią się jako kolejne potencjalne źrodła kłopotów zdrowotnych. Napoje gazowane, napoje z soków owocowych i koktajle zawierają sztuczne dodatki i cukier, natomiast kawa i herbata - kofeinę i teinę. Nie odnotowanu zgonu spowodowanego nadmierną ilością spożytej kofeiny, ale wiadomo, że jej śmiertelna dawka to 10g. Kofeina sprawia, że serce bije serce gwałtownie i nieregularnie. Po wypiciu kawy czujemy się pobudzeni, lecz jej nadmiar może spowodować lęki, rozdrażnienie i bezsenność.

Zwiększa oan ciśnienie krwi i podnosi poziom tłuszczów we krwi. Powoduje także wzmożone wydzielanie insuliny przez trzustkę, co obniża poziom cukru we krwi i zakwasza treść zołądka. Wrażliwość na kawę i herbatę zależy od skłonności danego organizmu. Udowodniono, że kofeina powoduje zaburzenia w gospodarce żelazem orazniedobór niekturych witamin z grupy B. Może także ograniczyć wchłanianie innych witamin i soli. Niektóre niewyjaśnione reakcje alergiczne, takie ja wysypki i migrena, czasami ustępują, gdy wyłączymy kofeinę z naszej diety. Herbata zawiera także teinę, która może wywołać zaparcia. Niewielka ilość alkoholu działa relaksująco i uspokajająco, może nawet zmiejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia choroby serca.

Alkohol, wbrew powszechnej o nim opinii, nie jest substancją stymulującą. Tolerowanie alkoholu zależy od masy ciała, a tak więc przeciętne kobiety mogą wypić mniej od mężczyzn; zalecana bezpieczna ilość do dwie szklanki piwa lub dwie lampki wina. Zbyt duża ilość alkoholu powoduje odwodnienie, nadwyręża wątrobę, wyczerpuje zapaswitamin B. U pijących duże ilości alkoholu mogą wystąpić objawy niedożywienia, gdyż do starcza on wyłącznie kalorii, nie posiada składników odżywczych. Kobiety ciężarne i karmiące powinny wystrzegać się alkoholu, gdyż przechodzi on przez łożysko, atakże do mleka karmiącej.

Jeżeli zależy nam na ograniczeniu spożycia syntetycznych dodatków, cukru, kofeiny, teiny lub alkoholi, spróbujmy pić napoje zdrowe i ożywcze. Jeśli przyzwyczailiśmy się do tradycyjnych smaków, możemy sięgnąć po kawę bezkofeinową oraz herbatę o niskiej zawartości teiny. Kawa zbożowa produkowana jest z palonych ziaren pszenicy lub jęczmienia, niekiedy z mniszka lub cykorii, które sprzyjają trawieniu. Dobrą kondycję i samopoczucie pozwolą nam zachować herbatki ziołwe, napoje z jogurtem, woda mineralna oraz soki owocowe, najlepiej z upraw ekologicznych, pozbawione cukru.

Podobne prace

Do góry