Ocena brak

Teoria i praktyka zdrowego żywienia - CUKIER

Autor /Oswald Dodano /13.10.2011

Zdajemy sobie sprawe, że cukier rafinowany jest tuczący, powoduje psucie się zębów i przyczynia się do występowania cukrzycy. Wszystko, co spożywamy podnosi poziom glukozy we krwi. Podczastrawienia glukoza rozkładana jest nieprzerwanie, powoli, a poziom cukru we krwi utrzymuje się w stałym zakresie, podtrzymując naszą aktywność fizyczną, psychiczną, pomaga w koncentracji i zrównoważeniu psychiki. Wszystko przebiega bez zaburzeń, kiedy spożywamy nieoczyszczone węglowodany zasobne we włokna ( zarówno skrobię, jak i cukry ), gdyż są one trawione powli, podczas gdy duże ilości rafinowanego cukru przyswajane są szybko, podnosząc zancznie poziom cukru we krwi.

Wówczas trzustka wzmaga wytwarzanie insuliny, aby obniżyć zapotrzebowanie na cukier. Powstaje zamknięty krąg wyzwalający fale przepływu energii i następuje po nich zmienność nastrojów. Jeśli trzustka nie nadąża z zaspokojeniem wzmożonego zapotrzebowania na insulinę - sytuacja taka może doprowadzić do cukrzycy. Cukier w jamie ustnej wraz ze śliną tworzy środowisko sprzyjające rozwojowi bakterii wytwarzających kwasy, które uszkadzają zęby. Cukier pozbawia organizm składników odżywczych, szczególnie witamin B i wapnia, zużywanych w metaboliźmie cukrów.

Naturalne, słodkie produkty, np. daktyle, często zawierają wystarczającą ilość witamin b, by zrekompensować ich zużycie. Cukier rafinowany, sam pozbawiony składników odżywczych, powoduje zwiększone ich zużycie przez organizm. Uważa się, że istnnieje związek między spożyciem cukru a nadpobudliwością dzieci i chorobami serca. Nadmierne ilości cukrów podnoszą także poziom trójglicerydów we krwi, a wzrost ich zawartości może powodować takieschorzenia jak arterioskleroza. Aż 3 spożywanego przez nas cukru pochodzi z przetworzonych produktów i to nie tylko z tak oczywistych źródeł jak napoje musujące. Zaskakująco dużo produktów spożywczych zawiera cukier, miedzy innymi zupy, sosy, marynaty, gotowe sałatki i warzywa w puszkach.

Cukier daje się zastąpić całkowicie naturalnymi, nierafinowanymi słodzikami. Miód zawiera glukozę i fruktozę oraz nieco mniej kalorii niż sacharoza, będąc jednocześnie słodszym, a więc zużywamy go mniej. Znajdują się w nim śladowe ilości witamin i soli mineralnych. Można go używać do słodzenia napojów, do produktów takich jak jogurt, atakże do gotowania. Melasa zawiera składniki mineralne, szczególnie wapń i żelazo oraz witaminy, a intensywny smak sprawia, że nie zużywamy jej dużo. Syrop klonowy nie jest tak słodki jak miód i składa się głównie z sacharozy. Ekstrakt słodowy, powstały podczas produkcji piwa, ma intensywny aroma, zawiera żelazo i niektóre witaminy z grupy B.

Nierozcieńczone koncentraty soków owcowych można używać do ciastek i produktów zbożowych. Suszone puree owocowe, szczególnie daktylowe, doskonale zastępuje cukier podczas pieczenia. Jak w inny sposób ograniczyć spożycie tego niezdrowego składnika? Zimne napoje przyrządzamy bez cukru, inikajmy przcierów owocowych, pijmy soki i wodę mineralną. Używajmy mniej cukru niż podano w przepisach kulinarnych, zrezygnujmy z lodów i słodyczy. Kupujmy dżemy bez cukru lub o obniżonej jego zawartości, ale przede wszystkim sięgajmu po surowe i świeże owoce oraz warzywa.

Podobne prace

Do góry