Ocena brak

Teoria i praktyka zdrowego żywienia

Autor /Oswald Dodano /13.10.2011

Cechą natury ludzkiej jest skłonność do odsuwania od siebie złych nowin. Nie chcemy przyjąć do wiadomości, że niezdrowe odżywianie się doprowadzi nas wkrótce do poważnych schorzeń. Ignorujemy fakt, że wiele produktów kuszących pięknym wyglądem i znakomitym smakiem zawiera niebezpieczne trucizny, a niejedną tradycyjną potrawę należało by wykreślić z jadłospisu zastępując inną - zdrowszą i bogatą w niezbędne składnikiodżywcze. Niechętnie rezygnujemy z mocno zakorzenionych nawyków i trudno nam wierzyć że zmianą menu możemy poprawić stan swego zdrowia i samopoczucia.

Jeżeli jednak zależy nam na uniknięciu kłopotliwych chorób i aktywnym trybie życia, musimy uświadomić sobie, że funkcjonowanie naszego ustroju jest nierozerwalnie związane z przyjmowanym pokarmem. Francuski uczony Brillat - Savarin swoim stwierdzeniem : " Losy narodów zależą od sposobów ich odżywiania się", zwrócił uwagę na to niezmiernie ważne zagadnienie już w XVIII wieku. Zastosowanie się do zaleceń dietetyków przyniesie nam ogromne korzyści; warto również zapoznać się z przepisami kuchni wegetariańskiej i zasadami makrobiotyki. Powinniśmy powoli przystosować się do nowego sposobu robienia zakupów, gotowania, a także planowania posiłków, by zawierały mało tłuszczu i cukru, za to więcej białek i błonnika.

Żywność wchodząca w skład zdrowej diet powinna być nie przetworzona i pożywna, nie zawierać szkodliwych związkow chemicznych i syntetycznych dodatków. Najbardziej wartościowy jest produkt, z którego nic nie zostało usunięte i do którego niczego nie dodano. Zaleta takiej żywności objawia się w zachowaniu wszystkich składników odżywczych, które mogły zostać stracone podczas jej oczyszczania i przerobu. Warto robić zakupy w sklepach ze zdrową żywnością, ale również w wielu supermarketach można znaleźć różnorodne produkty, w większości pozbawione dodatków syntetycznych w wyprodukowane z wysokiej jakości naturalnych składników. Są to naturalne produkty, takie jak mąki, pieczywo, makarony, ciastka i produkty zbożowe, a także jogurty i soki owocowe bez środków konserwujących i nierafinowane oleje.

Gdy zaopatrzyliśmy się już w odpowiednie produkty, musimy dokonać niwielkich zmian w menu, które w istotny sposób wpłyną na nasze zdrowie. Na śniadanie sami przyrządźmy muesli lub wybierzmy produkty zbożowe bez cukru i tłuszczu. Na ciepło możemy skonsumować owisiankę, upieczoną w domu fasolę, zapiekane pomidory lub ser na chlebie z pełnoziarnistej mąki pszennej czy też żytniej. Mając na uwadze swoje zdrowie pijmy soki owocowe bez cukru, substytuty kawy lub herbatki ziołowe. Przygotowując obiady i kolacje powinniśmy uwzględnić produkty zbożowe i nasiona strączkowe, gdyż są bogate w błonnik, witaminy isole mineralne. Postarajmy się, aby większa część naszego pożywienia stanowiły nie oczyszczone węglowodany, które nie dostarczają dużo kalorii, a są smacznym źródłem energii w przeciwieństwie do ubgiej w składniki pokarmowe żywności przetworzonej.

Należy również zmienić sposoby przyrządzania posiłków : zamiast smażenia- zapiekajmy lub pieczmy, a wzrzywa gotujmy na parze lub posmażajmy szybko w małej ilości tłuszczu. Spróbujmy wzbogacić dietę w surowe owoce i warzywa, tak aby wchodziły one w skład co najmiej jednego posiłku, wykorzystując w ten sposób ich wartości odżywcze. Warto zajrzeć do wegetariańskiej książki kucharskiej, gdzie znajdziemy mnóstwo przepisów na oryginalne, apetyczne sałatki i surówki. Świeże warzywa i owoce mogą być porzywnymi przekąskami. Słodycze zastąpmy suszonymi owocami i smakowitymi nasionami oraz orzechami, spożywajmy ciasta i ciasteczka bez cukru lub o niskiej jego zawartości. Do czasu, gdy będziemy mogli obejść się bez słodkich przekąse, spróbujmy pełnoziarnistego pieczywa z aromatycznum dodatkiem, np.: pastą miso.

Podstawą właściwego odżywiania się jest umiejętność świadomego dokonywania "zdrowych wyborów" . Istnieje wiele produktów, których należy unikać lub ograniczyć ich spożycie. Jednocześnie musimy zastąpić je wyrobami nieszkodliwymi dla naszego zdrowia i uzupełnić dietę cennymi składnikami odżywczymi.

Podobne prace

Do góry