Ocena brak

SYSTEMATYCZNA DESENSYTYZACJA - Głęboka relaksacja mięśni

Autor /Chip Dodano /04.07.2011

● Osłabienie nawyków lękowych wymaga występowania innych reakcji, które mogłyby współzawodniczyć ze strachem. W przypadku kotów była to reakcja pokarmowa, natomiast w systematycznej desensytyzacji jest to spokój osiągnięty zazwyczaj przez głęboką relaksację mięśni.

Głęboka relaksacja mięśni ma skutki fizjologiczne i emocjonalne przeciwne do tych, jakie powoduje strach:

♦fizjologiczne

- puls spowalnia

- ciśnienie krwi obniża się

- oddech staje się wolniejszy i równy

- czynności trawienne bardziej wzmożone

-potliwość dłoni zmniejsza się.

♦emocjonalne

- spokój

●Jeśli występują one w tym samym czasie, co niski poziom lęku, to mogą mu się przeciwstawić (zmniejszyć go).

●Etapy treningu relaksacyjnego:

♦Zaczyna się od mięśni ramion. Terapeuta przytrzymuje prawy nadgarstek pacjenta i poleca mu pokonanie oporu i zgięcie ręki w łokciu. Powoduje to silne napięcie bicepsa.

♦Następnie zaleca mu powolne rozluźnienie mięśnia, aż do momentu, kiedy przedramię spocznie znowu w wyjściowej pozycji na poręczy fotela. W czasie, gdy przedramię zdąża ku poręczy, terapeuta mówi pacjentowi, aby skierował swoją uwagę na biceps i zauważył jego rozluźnianie się.

♦ Kiedy już przedramię spoczywa na fotelu, pacjent ma rozluźniać mięśnie w kierunku odwrotnym do napinania. Musi to trwać ok. 10 min., w czasie których pacjent ma mówić o wszystkich szczególnych uczuciach takich jak uczucie ciepła lub mimowolne ruchy palców.

● Terapeuta mówi pacjentowi, że poziom relaksacji i spokoju zależy od ćwiczenia, dlatego powinien wykonywać ćwiczenia w sposób aktywny przez co najmniej 30 min każdego dnia.

● Ponadto wskazana jest rozluźnianie mięśni na krótką chwilę, wtedy, gdy nie są w ruchu np. mięśnie rąk podczas rozmowy.

●Podczas każdej sesji relaksacja dotyczy innych partii mięśni:

♦1 sesja- mięśnie ramion i przedramion

♦2 sesja- mięśnie czoła i mięśnie odpowiadające za ruchy ust

♦3 sesja- mięśnie szczęki i języka

♦4-mięsnie brzucha

♦5-mięśnie nóg

Trening relaksacja trwa 10-15 min, a reszta czasu przeznaczona jest na omówienie ostatnich doznań, trening asertywności i układanie hierarchii.

●Istotne jest by uświadomić sobie, że celem relaksacji nie jest kontrola mięśni, ale wyciszenie emocjonalne.

Wiele osób osiąga wyciszenie maksymalne w ciągu 3 lub 4 sesji ( nie trzeba więc w większości wychodzić poza górną część ciała).

● To, czego wymaga się przy desensytyzacji, to aktywna relaksacja- odprężenie o wiele bardziej głębokie i skoncentrowane na mięśniach, niż to które towarzyszy zajęciom rekreacyjnym.

● Każdy może się nauczyć aktywnej relaksacji, a praktyka jedynie zwiększa jego umiejętności.

Podobne prace

Do góry