Ocena brak

System stabilizacji jazdy Telligent w samochodach marki Mercedes-Benz

Autor /assurfago Dodano /25.06.2005

System stabilizacji jazdy Telligent w samochodach marki Mercedes - Benz

System sterowania pracą silnika Telligent - in Telligent ne sterowanie - to się opłaca.
Moment obrotowy powinien być najwyższy w tym zakresie, w którym jest najniższe zużycie paliwa. Zgodnie z tą zasadą 6-cylindrowe silniki rzędowe o pojemności 61,7 l lub 12 l osiągają swój maksymalny moment obrotowy bardzo wcześnie już: przy 1100 Obr./min. - 1300 Obr./min. Moment obrotowy wynosi od 810 Nm w silnikach o mocy 170kW (231 KM) do 2100 Nm w silnikach o mocy 315 kW (428 KM). Do szczególnie ciezkich zadań jest przeznaczony silnik Axora o najwyższej mocy 315 kW (428KM), oferowany teraz też dla podwozi ciężarowych. Perfekcyjny przebieg procesu spalania to podstawa dla silnika, który ma pracować oszczędnie, efektywnie i jak najczyściej. Regulacja tej złożonej procedury to zadanie systemu sterowania pracą silnika Telligent. Jest on stale informowany o wszystkich istotnych danych, takich jak ciśnienie powietrza i ciśnienie doładowania, temperatura silnika, paliwa i powietrza doładowywanego i na tej podstawie błyskawicznie oblicza dla każdej sytuacji idealny moment początku wtrysku i optymalną dawkę i precyzyjnie określa czas trwania wtrysku. Efektem technologii pompa - przewód - wtryskiwacz, 6-otworowych wtryskiwaczy od 260 kW (354 KM) oraz niesłychanie wysokiego ciśnienia wtrysku do 1800 bar jest maksymalna efektywność. W praktyce oznacza to: niskie zużycie paliwa, niższa emisje tlenków azotu i cząstek stałych i oc, która zachwyci nawet najbardziej doświadczonego kierowcę rys.1.
Serwis - im mniej tym więcej
System serwisowy Teligent, pozwalający na wydłużenie okresów międzyserwisowych do 100 tys. km, montuje się teraz seryjnie w Axorach do 240 kW (325KM), a także na życzenie w połączeniu z układem hamulcowym Telligent w samochodach ciężarowych o większej mocy. Tutaj okres międzyserwisowy może zostac wydłużony nawet do 120 tys. km . Dzieje się tak dlatego, że Telligent zna rzeczywiste zużycie i na tej podstawie wyznacza indywidualne okresy międzyserwisowe. O potrzebie wymiany oleju decyduje więc olej a nie licznik kilometrów. Dodatni rachunek ekonomiczny jest też skutkiem innych pozytywów: długiej żywotności wszystkich podzespołów. A także materiałów eksploatacyjnych, których dożywotnio nie ma potrzeby wymieniać, np. gumowych łożysk molekularnych.

Najlepszym napędem jest bezpośrednie przenoszenie siły
W tym zespole napędowym wszystkie elementy ciągną naprawdę zespołowo. Filozofia koncepcji Mercedes-Benz jest prosta: najszybciej spełnić wole kierowcy. Oznacza to jak najszybsze przeniesienie mocy silnika na drogę, przy minimalnych stratach tarcia. Axor wyposażono więc w takie konfiguracje zespołu napędowego, które są dokładnie dostosowane do mocy silnika i zadania transportowego.

Podobne prace

Do góry