Ocena brak

SU-76 - działo samobieżne

Autor /lucyfer Dodano /01.03.2011

Radzieckie działo przeciwpancerne na zmodyfikowanym podwoziu czołgu *T-70 zostało skonstruowa­ne w 1942 r. przez zespół inżynie­rów z Fabryki Nr 38 w Kirowie pod kierunkiem głównego konstruktora M. Szczukina.

W grudniu 1942 r. Główny Komitet Obrony podjął de­cyzję o uruchomieniu produkcji se­ryjnej i w końcu miesiąca partia do­świadczalna 26 pojazdów została przekazana dwóm pułkom artylerii samobieżnej. Pierwsze doświadcze­nia wykazały, że układ przeniesie­nia napędu jest zbyt skomplikowa­ny, co wymagało szczególnych umiejętnoci od kierowcy i prowa­dziło do częstych awarii.

Na wiosnę 1943 r. dokonano modernizacji, w której wyniku powstał pojazd SU-76m. Na polu bitwy okazał się groźną bronią, towarzysząc piecho­cie idącej do ataku, niszcząc gnia­zda oporu, umocnione stanowiska obrony i pojazdy wroga (w tym czołgi). Łącznie do końca wojny wyprodukowano 12670 dział SU-76 wszystkich odmian, co sprawiło, że był to jeden z najbardziej masowo produkowanych pojazdów bojo­wych.

 

DANE TAKTYCZNO-TECHNICZNE

załoga 4 osoby

silnik 2 x GAZ 202 o mocy 70 KM każdy

ciężar 10,21

pancerz 10-35 mm

armata ivr. 1942 ka. 76,6 mm

2 pistolety maszynowe

kąt ostrzału w płaszczyźnie pionowej od -2° do +15° w płaszczyźnie poziomej 36°

prędkość 45 km/h

zasięg 320 km

Podobne prace

Do góry