Ocena brak

STUART - czołgi

Autor /lucyfer Dodano /01.03.2011

Kilka typów amerykańskich lekkich czołgów eksportowanych do Wielkiej Brytani i uzyskało tam nazwę Stuart. Pierwszy z nich, M2A4, zaprojekto­wano w 1939 r. w zakładach Rock Is-land Arsenał; produkcja tego czołgu z działem kal. 37 mm, osłoniętego pancerzem o grubości do 25 mm, roz­poczęła się w kwietniu 1940 r.

Na­stępną wersją M3 zaprojektowano uwzględniając wnioski z działań ojsk pancernych we Francji w maju i czerwcu 1940 r.: pancerz pogrubio­no do 37 mm, w efekcie waga całe­go pojazdu osiągnęła 13 t i zmusiło to konstruktorów do zmiany układu jezdnego. Nowy model lekkiego czołgu M3 zjechał z taśmy produk­cyjnej 5 lipca 1941 r. Przed przystą­pieniem Stanów Zjednoczonych do wojny produkcję zbrojeniową podję­ło wiele zakładów motoryzacyjnych. Konstruktorzy z General Motors zaproponowali zmodyfikowanie czołgu M3 przez zainstalowanie dwóch silni­ków Cadillac oraz zmianę układu przeniesienia napędu. Taki czołg w październiku 1941 r. przejechał na poligonie 800 km, co przesądziło o skierowaniu go do produkcji seryj­nej jako Light Tank M5. Mimo ofi­cjalnej nazwy „czołg lekki" wszyst­kie typy były czołgami średnimi.

Ich prosta konstrukcja, niezawodność i łatwość obsługi zyskały uznanie za­łóg w czasie walk w Afryce Północ­nej. Po 1943 r. w Europie używano ich głównie do celów szkoleniowych i zadań rozpoznawczych, natomiast na wyspach Pacyfiku, ze względu na średni ciężar będący zaletą w tamtym terenie oraz słabą obronę przeciwpan­cerną Japończyków, pozostały w pierw­szej linii do końca wojny.

 

DANE TAKTYCZNO-TECHNICZNE (M3)

załoga 4 osoby

silnik o mocy 250 KM

pancerz  do 51 mm

1 działo kal. 37 mm

5 karabinów maszynowych kal. 7,62 mm

prędkość 58 km/h

Podobne prace

Do góry