Ocena brak

Sterowce

Autor /Pilot0 Dodano /31.01.2012

Balony miały bardzo poważną wadę, otóż nie można było nimi efektywnie sterować - leciały tam, gdzie zaniósł je wiatr. Zapotrzebowanie na statek powietrzny, którym dało by się kierować, doprowadziło do skonstruowania sterowca.
Pierwszym udanym kierowalnym balonem był sterowiec zbudowany we Francji przez Henri Giffarda. Ten napędzany silnikiem parowym balon o objętości 2 tys. m3 przeleciał 25 września 1852 roku dystans 27 km ze średnią prędkością 9 km/h. Konstrukcja sterowca została znacznie udo­skonalona w Niemczech, gdzie Dawid Schwartz zbudował w 1895 r. pierwszy sterowiec o sztyw­nym kadłubie. Stalowe druty zapewniały maszy­nie opływowy kształt, a to znacznie ułatwiało poruszanie się w powietrzu.
Sterówce o sztywnej konstrukcji były dalej roz­wijane w Niemczech przez hrabiego von Zeppeli­na. Jego pierwszy sterowiec o aluminiowym użebrowaniu wzbił się w powietrze 2 czerwca 1900 roku. W latach 30. naszego stulecia potężne ste­rówce o objętości przekraczającej 150 tys. m3 przenosiły pasażerów i towary ponad Atlantykiem. Większość z nich napełniona była bardzo niebezpiecznym, bo podatnym na eksplozję, wodorem. Seria katastrof sterowców oraz konkurencja ze strony coraz doskonalszych samolotów doprowa­dziły do zaprzestania używania sterowców do transportu pasażerów. Wykorzystywano je jednak wciąż do celów militarnych.

Podobne prace

Do góry