Ocena brak

ŚREDNIE DZIECIŃSTWO WIEK 3 - 6 LAT

Autor /Gerard Dodano /13.09.2011

Okres średniego dzieciństwa zwany jest potocznie wiekiem przedszkolnym i trwa on od 4 do 6 roku życia. Dziecko w tym czasie charakteryzuje poziom rozwoju motorycznego i sensorycznego umożliwiający mu poruszanie się w najbliższym otoczeniu i docieranie do interesujących je obiektów.

Przedział wiekowy wg Marii Przetacznikowej:

FAZA I (wczesna) – od 3 do 4 lat

FAZA II (średnia) – od 4 do 5,5 roku

FAZA III (późna) – od 5,5 do 6 roku

Dzieci w wieku 3-4 lat:

Są stosunkowo samodzielne, jednak wymagają pomocy dorosłych (mycie, ubieranie Sie), Znają około 1000 wyrazów, Uwielbiają nowe słowa, Poznają je ze zrozumieniem., Wyobraźnią jest bardziej rozwinięta niż u dzieci z okresu poprzedniego, świadczą o tym rysunki („bazgrołki”), którym dzieci nadają znaczenie, są bardzo ruchliwe, przez co często zmieniają swój obiekt zainteresowania.

Dzieci w wieku 4- 5,5 lat:

Są bardziej samodzielne (nawiązują znajomości z rówieśnikami), są impulsywne, energiczne, czasem też agresywne (w okresie tym może dochodzić do konfliktów z otoczeniem. Miłość może szybko przerodzić Sie w nienawiść ), Lubią zabawy w grupie, ale same nie potrafią tej zabawy zorganizować, 5 rok życia zwany jest „wiekiem pytań” (dziecko jest wścibskie i dociekliwe). Rozwija się aktywność intelektualna równocześnie z aktywnością poznania (wycieczki, pogaduszki z dziećmi i z panią w przedszkolu) Dziecko nadal nie potrafi połączyć związków przyczynowo-skutkowych i logicznych w jedną całość.. Powstaje teoria umysłu

Dzieci w wieku 5,5 – 6 lat

Wyjątkowe zainteresowanie światem (roślinami, zwierzętami, zjawiskami życia

społecznego). Zmienia sie sposób zdobywania wiedzy (lepsza praca w zespole, zdolność dłuższego skupienia uwagi). Ulubiona forma spędzania czasu jest urozmaicona zabawa. Dzieci mogą wykonywać proste zadania (Np. domowe – pomoc w zakupach, sprzątanie)

Rozwój fizyczny

FAZA I ( 3-4)

Rozrost organizmu- zwiększają się wymiary i masa ciała. Wzrost 3 latka: dziewczynki 94,5 cm., chłopcy 95,5 cm. Masa ciała: dziewczynki 14,5 kg, chłopcy 14,8 kg Występują dysproporcje: krótkie nogi, duża głowa. Wrażliwy i giętki kościec. Duża ruchomość stawów Szczególne zagrożenie wadliwej postawy ciała.

FAZA II (4-5,5)

Usprawniają się dłonie (lepsze rysunki, posługiwanie się drobnymi narzędziami)

Nieznacznie powiększa się mózgowa część czaszki. Rozrasta się się za to cześć twarzowa.

FAZA III (5,5-7)

W 6 roku życia dziewczynki mierzą 116,1 cm. Chłopcy 117,8 cm. Masa ciała; dziewczynki 20,9 kg. Chłopcy 21,8 kg. Wzrasta wydajność serca i płuc, oddech staje się głębszy. Wzmacnia się cały kościec Ustalają się ostatecznie krzywizny kręgosłupa. Zaczynają wyżynać się zęby stałe.

Rozwój motoryczny ( sprawności ruchowej)

Największy przyrost sprawności widoczny jest miedzy 4 a 5 rokiem życia.. Rozwój ruchów narzędziowych: ubieranie i rozbieranie przy pewnej pomocy dorosłego ( częściej dziewczynki). Utrzymanie równowagi statycznej i dynamicznej. Dzieci 5-letnie samodzielnie nakładają odzienie ( z wyjątkiem sznurowania butów)

Dzieci w wieku 6-7

Całkowicie samodzielne ubieranie/rozbieranie (sznurowadła, guziki)

Opanowanie kilku czynności ruchowych jednocześnie.

Nauka jazdy na łyżwach, rolkach, rowerze, tańca, wspinaczka po drzewach.

Duża ruchliwość dzieci tzw. „głód ruchu”.

Rozwija sie harmonia, siła, płynność i rytmiczność ruchów.

Wzorce ruchowe z otoczenia.

Radość z osiągnięć ruchowych.

Rozwój sprawności percepcyjnych

Sprawności percepcyjne- zdolności odbierania zjawisk za pomocą zmysłów.

Podobne prace

Do góry