Ocena brak
SPOSOBY GROMADZENIA DANYCH
-
Kryterium 1:
-
Metody mające cel jawny
-
Metody mające cel ukryty
-
Kryterium 2:
-
Metoda ankietowa:
Jest określona liczba pytań, kierowanych zazwyczaj do pojedyńczych respondentów. Może to być wywiad osobisty, telefoniczny, pocztowy.
-
Metody psychologiczne:
-
Metody pogłębione (głębinowe): Prowadzi się rozmowę z pojedyńczą osobą. Osoba z przygotowaniem psychologicznym zagłębia się i wyciąga wnioski. Nie ma konkretnych pytań, lecz ważną rolę odgrywają tu pytania dodatkowe. Celem jest zachęcenie respondenta do rozmowy. Instrumentem pomiarowym jest scenariusz.
-
Wywiady grupowe, zogniskowane (focus group): Prowadzi się wywiad z grupą osób. Są to grupy od 5 do 25 osób (w praktyce od 8 do 12 osób). Scenariusz rozmowy jest prowadzony przez modelatora. Wywołuje on rozmowę i obserwuje reakcje osób na to co mówią inni. Obecność grupy daje uczestnikowi poczucie bezpieczeństwa. Często są kamery rejestrujące cały wywiad i pomocne w późniejszej analizie. Wadą tych wywiadów jest to, że nie są reprezentatywne, a także wpływowość innych.
-
Techniki projekcyjne (metody osoby trzeciej): Występuje ukryty cel badania. Odpowiadający ma się wypowiedzieć nie o sobie, lecz o kimś innym – o osobie trzeciej. Dzięki temu uzyskujemy większą wiarygodność.
-
Testy skojarzeniowe:
-
metoda skojarzeń słownych: - kojarzenie sukcesywne (respondent powiązuje słowa ze sobą)
-
respondent podaje jedno słowo
-
metoda uzupełnień (Są niekompletne zdania i trzeba je uzupełnić.)
-
Test apercepcji tematycznej: Pokazuje się respondentowi rysunki, fotografie i musi on powiedzieć co się tam znajduje.
-
Metody wyobrażeń (testy wyobrażeń): Respondent ma powiedzieć co sobie wyobraża.
-
Metody obserwacyjne
-
Mechaniczne
-
Osobiste
-
Metody eksperymentalne:
-
Laboratoryjne (stworzenie sztucznych warunków)
-
Rynkowe