Ocena brak

SPOSOBY GROMADZENIA DANYCH

Autor /Kelly Dodano /11.04.2011

 

  1. Kryterium 1:

  • Metody mające cel jawny

  • Metody mające cel ukryty

  1. Kryterium 2:

  1. Metoda ankietowa:

Jest określona liczba pytań, kierowanych zazwyczaj do pojedyńczych respondentów. Może to być wywiad osobisty, telefoniczny, pocztowy.

  1. Metody psychologiczne:

  • Metody pogłębione (głębinowe): Prowadzi się rozmowę z pojedyńczą osobą. Osoba z przygotowaniem psychologicznym zagłębia się i wyciąga wnioski. Nie ma konkretnych pytań, lecz ważną rolę odgrywają tu pytania dodatkowe. Celem jest zachęcenie respondenta do rozmowy. Instrumentem pomiarowym jest scenariusz.

  • Wywiady grupowe, zogniskowane (focus group): Prowadzi się wywiad z grupą osób. Są to grupy od 5 do 25 osób (w praktyce od 8 do 12 osób). Scenariusz rozmowy jest prowadzony przez modelatora. Wywołuje on rozmowę i obserwuje reakcje osób na to co mówią inni. Obecność grupy daje uczestnikowi poczucie bezpieczeństwa. Często są kamery rejestrujące cały wywiad i pomocne w późniejszej analizie. Wadą tych wywiadów jest to, że nie są reprezentatywne, a także wpływowość innych.

  • Techniki projekcyjne (metody osoby trzeciej): Występuje ukryty cel badania. Odpowiadający ma się wypowiedzieć nie o sobie, lecz o kimś innym – o osobie trzeciej. Dzięki temu uzyskujemy większą wiarygodność.

  • Testy skojarzeniowe:

  • respondent podaje jedno słowo

  • metoda uzupełnień (Są niekompletne zdania i trzeba je uzupełnić.)

  • Test apercepcji tematycznej: Pokazuje się respondentowi rysunki, fotografie i musi on powiedzieć co się tam znajduje.

  • Metody wyobrażeń (testy wyobrażeń): Respondent ma powiedzieć co sobie wyobraża.

  1. Metody obserwacyjne

  • Mechaniczne

  • Osobiste

  1. Metody eksperymentalne:

  • Laboratoryjne (stworzenie sztucznych warunków)

  • Rynkowe

 

Podobne prace

Do góry