Ocena brak

SPITFIRE, Supermarine - samolot

Autor /tomciopaluch Dodano /01.03.2011

Myśliwski samolot brytyjski, jeden z najlepszych samolotów II wojny światowej; skonstruował go w 1935 r. Reginald J. Mitchell, który wykorzy­stał doświadczenia z budowy wyści­gowych wodnosamolotów zdobywa­jących dla Wielkiej Brytanii nagrody Schneidera (np. Supermarine S.6B 13 września 1931 r. osiągnął prędkość 547,22 km/h). Prototyp oblatano 5 marca 1936 r., a już 3 lip­ca tego roku zakłady otrzymały za­mówienie na 310 samolotów i w dru­giej połowie 1937 r. uruchomiły seryjną produkcję Mk I (ich twórca nie doczekał tej chwili, gdyż zmarł na ra­ka 11 czerwca 1937 r.). W czerwcu 1938 r. pierwsze samoloty dostarczo­no do 19 i 66 dywizjonu RAF, a w tym czasie napłynęły nowe za­mówienia na łączną liczbę 4000 sa­molotów.

Produkcja rozwijała się po­woli; w czerwcu 1940 r. brytyjskie si­ły powietrzne mogły wystawić do obrony przed niemieckimi nalotami 279 Spitfire'ów, z których do akcji było gotowych 191 (68%). Dopiero w wyniku energicznych działań no­wego ministra ds. produkcji lotniczej lorda *Beaverbrooka zakłady podwo­iły liczbę wytwarzanych samolotów. Spitfire V okazały się doskonałymi sa­molotami myśliwskimi: szybkie, zwrotne, silnie uzbrojone górowały nad innymi samolotami i jedynie nie­mieckie *Messerschmitty Bf109 by­ły ich równorzędnymi przeciwnika­mi.

Dopiero w drugiej połowie 1941 r. nowy niemiecki myśliwiec *Foeke-WulfFw I90A okazał się lep­szy niż produkowany w tym czasie Mk V, co skłoniło producenta do opracowania wersji Mk VIII (pręd­kość 653 km/h, pułap 13 100 m) i we­rsji Mk IX (prędkość ok. 640 km/h, pułap 12 200 m). Przez cały okres wojny Spitfire V były modyfikowane i nie utraciły czołowego miejsca wśród samolotów myśliwskich świa­ta; używano ich m.in. jako myśliw­ców przechwytujących, bombardują­cych, rozpoznania fotograficznego,rozpoznawczych.

Produkcję zakoń­czono w 1947 r., do tego czasu wybu­dowano 20 351 samolotów; ostatniąmisję bojową odbyły w maju 1945 r.na Malajach. Na samolotach tego ty­pu latali piloci z polskich dywizjo­nów myśliwskich (302, 303, 308,315, 316, 317, 318) w Wielkiej Bry­tanii oraz zespołu myśliwcóww Afryce Północnej.

 

DANE TAKTYCZNO-TECHNICZNE {Mk XIV)

silnik Rolls-Royce Griffon 65 lub 66 o mocy 2050 KM

rozpiętość 11,23 m

długość 9,96 m

maks. masa startowa 3851 kg

maks. prędkość 721 km/h

zasiąg 1386 km 

2 działka kal. 20 mm

4 karabiny maszynowe kal 7,69 mm (0,303 cala) oraz bomby

Podobne prace

Do góry