Ocena brak

Sobowtór w literaturze

Autor /kostek Dodano /10.04.2013

Sobowtór - Kategoria przejęta z folkloru niemieckiego, gdzie oznaczała widmo, zjawę osoby żyjącej, bliźniaczą kopię człowieka. Inne jej znaczenie to alter ego (drugie ja), czyli postać odzwierciedlająca najskrytsze marzenia i cechy człowieka, często amoralne i zbrodnicze.

A. Dumas "W dwadzieścia lat później" - Mordaunt to idealna kopia swej matki, Milady, a nawet postać jeszcze bardziej zbrodnicza, uosabiająca krystaliczne zło. Jest jej sobowtórem nie tylko z charakteru, ale także z wyglądu; jego twarz to twarz Milady, tyle że zeszpecona przez wrodzone zło i nienawiść.

L Carroll "Po drugiej stronie lustra" - Świat, który zobaczyła Alicja po drugiej stronie lustra, bliźniaczo podobny do widzianej wcześniej krainy czarów, jest alter ego świata rzeczywistego. Odzwierciedla on niemal same negatywne cechy rzeczywistości rządzonej przez ludzi dorosłych: absurdalność, bezwzględność w dążeniu do celu, nielogiczność i chaos.

J. Andrzejewski "Ciemności kryją ziemię" - Ojciec Torquemada wychowuje Diega tak, by stał się on jego wierną kopią. Diego, początkowo przeciwnik Torquemady, staje się nie tylko takim jak on, ale z czasem zaczyna    odzwierciedlać

wyłącznie złe cechy Wielkiego Inkwizytora. Scena śmierci Torquemady ukazuje zaś, że udało mu się stworzyć potwora, będącego czystym złem. Patrz: śmierć (bohaterów literackich).

J. Andrzejewski "Bramy raju" -Ludwik z Vendome widzi w Jakubie swoje lepsze alter ego -młodego, pięknego i pełnego sił mężczyznę, któremu ludzie zaufają, ponieważ jest czysty i niewinny. Najważniejszą cechą, która łączy tych dwóch bohaterów, będzie jednak fanatyzm i ślepa konsekwencja w dążeniu do realizacji wytyczonego sobie celu. Uwypukli się ona, kiedy Jakub poprowadzi krucjatę dziecięcą, a więc powiedzie tysiące niewinnych dzieci na śmierć. Patrz: krucjata, podróż/wędrówka, rycerz.

W. Szymborska "Cień" - Cień, nazwany także "błaznem", to alter ego bohaterki lirycznej wiersza. To on przeżywa naprawdę rzeczywistość, wyolbrzymia ją, przyjmuje na siebie paros i caty jego bezwstyd, by królowa (czyli bohaterka), mogła pozostać niewzruszona i dostojna. W rzeczywistości jednak to on jest tym prawdziwym ja, które cierpi i czuje jak człowiek.

M. Ondaatje "Angielski pacjent" Madox i Almasy, bliźniaczo podobni bohaterowie, mogą jednak uchodzić wzajemnie za swe alter ego. Tak samo cierpią w miłości, tak samo kochają pustynię i marzą o świecie bez wojen, jednak dla Madoxa najważniejsze jest poszanowanie wpojonej mu brytyjskiej tradycji, natomiast Almasy kierować się będzie wyłącznie własnymi uczuciami. Dla ocalenia ukochanej kobiety dopuści się zdrady; na wieść o tym Madox odbierze sobie życie, zupełnie jakby chciał wymierzyć sprawiedliwość sobie, zamiast karać przyjaciela. Patrz: przyjaźń, samobójstwo.



Podobne prace

Do góry