Ocena brak

Składniki mineralne - makroskładniki

Autor /pirat001 Dodano /08.02.2011

SKŁADNIKI MINERALNE:części skł.organizmu człowieka.Składniki te w postaci popiołu pozostają po spaleniu tkanek człowieka.Skł.te stanowią ok.4%masy człowieka.

MAKROSKŁADNIKI:skł.,których ilość w organizmie jest większa,a zapotrzebowanie dzienne przekracza 100mg/24h.Makroskładniki:wapń-Ca,fosfor-P, magnez-Mg,chlor-Cl,siarka-S,sód-Na,potas-K.

WAPŃ:

Znaczenie:podstawowy skł. kości&zębów,niezbędny do prawidłowego wzrostu&rozwoju organizmu,konieczny do prawidłowej akcji serca&normalnej krzepliwości krwi,potrzebny do zachowania prawidłowej pobudliwości ukł.mięśniowego&nerwowego,dziala przeciwzapalnie.

Objawy niedoboru:zahamowanie wzrostu&krzywica-u dzieci,łamliwość kości, próchnica,osteoporoza.

Źródła wapnia:produkty poch.zwierzęcego(sery podpuszcz-kowe,mleko w proszku,mleko)pr.poch.rośl(mąka poznańska500,kapusta biala) Normy spożycia:0.8-1,6g/24h | 800mg-1600mg/24h.

FOSFOR:

Znaczenie: skł. budulcowy kości&zębów,wchodzi w skł.substancji mózgowej,konieczny w przemianach białek&tłuszczów&węglowodanów.

Źródła:jaja,mięso,ryby,sery.

Zapotrzebowanie:0,7-1,3g/24h.

MAGNEZ:

Znaczenie:reguluje działanie ukł. nerwowego&ciśnienie tętnicze,działa przeciwmiażdżycowo przez obniżenie poziomu cholesterolu w surowicy.

Objawy niedoboru:skurcze mięśni,wypadanie włosów,arytmia serca,drganie mięśni&powiek.

Źródła:gorzka czekolada,kakao, warzywa strączkowe,kasza gryczana.

Zapotrzebowanie:150-450mg/24h

CHLOR & SÓD:

Znaczenie:odpowiadają za równowagę kwasowo-zasadową,regulują gosp. wodną organizmu,wpływają na ciśń.krwi,wpływają na prawidłowe dzialanie ukł. mięśniowego&nerwowego.

Źródła:all co zawiera sól kuchenną,źródła naturalne (mleko,mięso,jaja,wody mineralne.

Nadmiar soli powoduje:nadciśń.tętnicze krwi, obciążenie nerek&ukł.krążenia,zatrzymanie wody w organizmie.

Niedobory soli powoduje:silne pocenie(upał,ciężka praca fizyczna),stosowanie śr.odwadniających organizm,silne wymioty&biegunki.

Aby ochronić się przed odwodnieniem należy pić wodę lekko osoloną.

POTAS:wpływa na prawidłową pracę serca.Niedobór potasu może doprowadzić do arytmii serca.

Źródła:zielone warzywa liściaste,owoce (zwłaszcza banany),produkty zbożowe,ziemniaki,orzechy,mięso&podroby.

SIARKA:

Występowanie:włosy,paznokcie,skóra,chrząstki.Jest częścią skł. aminokwasów.

Źródła:cebula,czosnek,kapusta,kalafior,groch,produkty w których jest białko.

Siarka uczestniczy w procesach odtruwania organizmu.

Podobne prace

Do góry