Ocena brak

Silniki parowe o podwójnym działaniu

Autor /Benek Dodano /31.01.2012

W prostym silniku parowym ciśnienie pary poru­sza tłok działając nań z jednej tylko strony. W bardziej skomplikowanych urządzeniach obie strony tłoka wykorzystywane są do produkcji energii mechanicznej. Najpierw parę wpuszcza się z jednej strony tłoka, aby poruszała nim w przód. Następnie para wpuszczana jest z dru­giej strony, co powoduje ruch powrotny tłoka. Z tego względu silniki takie nazywane są silnika­mi o podwójnym działaniu.
Wszystko rozpoczyna się w momencie, gdy para jest wpuszczana z jednej strony cylindra po­przez zawór wlotowy. Zawór ten następnie zamy­ka się, a para rozprężając się porusza tłokiem do przodu. Potem para wpuszczana jest przez analo­giczny zawór po drugiej stronie cylindra, popy­chając tłok w tył. Jednocześnie rozprężona para z przeciwnej strony jest wypychana na zewnątrz przez otwarty zawór wylotowy. Para jest dopro­wadzana naprzemiennie do każdej ze stron cylin­dra, przy czym strona przeciwna automatycznie podłączana jest do kanału wylotowego.
W większości silników zarówno wlot jak i wy­lot pary odbywa się poprzez pojedynczy zawór suwakowy. Przesuwając się w przód i w tył łączy on odpowiednią część cylindra na przemian raz z wlotem a raz z wylotem pary. W niektórych dużych silnikach stosuje się oddzielne zawory z każdej strony tłoka.

Podobne prace

Do góry