Ocena brak

Silniki Diesla czterosuwowe

Autor /Janusz Dodano /31.01.2012

Każdy pełny ruch tłoka wzdłuż cylindra nazywa­my suwem. W silniku czterosuwowym mieszanka eksploduje raz na cztery suwy tłoka. Najpierw tłok wędruje w dół cylindra, zasysając powietrze po­przez otwarty zawór wlotowy umieszczony w gło­wicy. Pod koniec tego suwu zawór wlotowy się za­myka. Teraz tłok wędruje ku górze, sprężając i podgrzewając powietrze. Gdy tłok znajduje się tuż przed krańcowym punktem swego ruchu ku górze, do cylindra zostaje wtryśnięte paliwo.
Wysoka temperatura powietrza powoduje zapłon paliwa, a powstałe gazy, rozprężając się, pchają tłok w dół. Ten suw nazywa się suwem pracy i tyl­ko w czasie jego trwania silnik wytwarza energię mechaniczną. W czwartym suwie otwiera się umieszczony w głowicy zawór wylotowy, przez który poruszający się ku górze tłok wypycha gazy spalinowe na zewnątrz. Zawór ten następnie zamy­ka się i cały cykl czterech suwów powtarza się.
Prędkość obrotową silnika reguluje się zmie­niając ilość paliwa wtryskiwanego jednorazowo do cylindra. Zwykle prędkość ta wynosi kilka tysię­cy obrotów na minutę, więc tłok porusza się wzdłuż cylindra kilkadziesiąt razy w ciągu sekundy.

Podobne prace

Do góry