Ocena brak

SHERMAN (M-4) - czołg

Autor /malolat Dodano /28.02.2011

Amerykański czołg, jeden z najlicz­niej produkowanych w II wojnie światowej (48 347 egzemplarzy), skonstruowany w maju 1941 r. Próby prototypu nazwanego T6 za­kończyły się w październiku 1941 r. i po wprowadzeniu zmian (m.in. wyeliminowaniu bocznych drzwi w wieżyczce, zainstalowaniu radio­stacji w wieżyczce zamiast w kadłu­bie) skierowano czołg do seryjnej produkcji w 11 amerykańskich za­kładach (m.in. w Detroit Tank Arse­nał będącym własnością Chrysler Motors oraz w Grand Blanc, Michi­gan). Ponieważ brakowało przewi­dzianych przez projektantów silni­ków Wright Continental, stosowano inne jednostki napędowe (m.in. wy­sokoprężne General Motors i Cater­pillar, benzynowe Ford V-8 i Chry­sler).

Produkcja czołgów tego typu była tania i z tego względu wytwa­rzano je masowo, choć miały wiele wad: trafione pociskami łatwo się zapalały (co zyskało im miano „ron-sonów" - od nazwy zapalniczki) i rozrywała je eksplozja amunicji (często pobieranej ponad normę), konstrukcja kadłuba była słaba (wzmacniano ją przytwierdzając stalowe płyty na bokach), miały zbyt okazałą sylwetkę, słaby silnik, za cienki pancerz.

W lutym 1944 r. uznano, że działo kal. 75 mm nie gwarantuje odpowiedniej siły ognia i zamontowano działo kal. 76 mm; w czołgach importowanych przez Brytyjczyków, nazwanych Sherman Firejfy, stosowano działo siedemna-stofuntowe; wiele modeli M4 i M4A3 wyposażono w haubice kal. 105 mm. Czołgi wyposażone w śru­by napędowe i brezentowe osłony chroniące przed wodą (Sherman DD) zostały przystosowane do de­santowania z morza i użyto ich w czerwcu 1944 r. podczas inwazj i na *Normandię.

Ze względu na du­że fale część zatonęła tuż po zjecha­niu do wody (w rejonie plaży *„Omaha") i w efekcie większość desantowano z pomostów okrętów wprost na plażę. Na podwoziu Sher-mana wybudowano wiele innych pojazdów bojowych: działa samo­bieżne M10 kal. 76,2 mm, działa sa­mobieżne M7NI kal. 105 mm, ni­szczyciele czołgów M36 z działem kal. 90 mm, M40 z działem kal. 155 mm, M43 z haubicą kal. 203 mm.

 

DANE TAKTYCZNO-TECHNICZNE (M4A2)

załoga 5 osób

silnik GMC6-716046 o mocy 420 KM

Ciężar 31,81

pancerz do 105 mm

1 działo kal. 75 mm

1 najcięższy karabin maszynowy kal. 12,7 mm

2 karabiny maszynowe kal. 7,62 mm

prędkość 45 km/h

Podobne prace

Do góry