Ocena brak

SĘP - okręt podwodny

Autor /malolat Dodano /28.02.2011

Zwodowany w holenderskiej stoczni 17 października 1938 r., rozpoczął służbę w Polskiej Mary­narce Wojennej 16 kwietnia 1939 r. (podniesienie bandery). W chwili wybuchu II wojny światowej nie był ukończony i miał powrócić do stoczni w Rotterdamie w celu prze­prowadzenia prób. 1 września wy­szedł z bazy (dowódca kmdr ppor. Władysław Salomon) do sektora na północ od Rozewia. 2 września za­atakował niemiecki niszczyciel, który jednak uniknął torped i w od­powiedzi rzucił 15 bomb głębino­wych; wybuchy spowodowały przecieki kadłuba. Sęp, ścigany przez nieprzyjacielskie okręty, skierował się na północ, w stronę Gotlandii.

7 września kmdr Salo­mon powiadomił Dowództwo Flo­ty o znacznych uszkodzeniach (m.in. lewego silnika wysokopręż­nego); 13 września otrzymał zgodę na skierowanie okrętu ku cieśninie Sund lub do Szwecji. Ze względu na pogarszający się stan technicz­ny (zanurzanie trwało ok. 30 mi­nut) tuż po północy 17 września wszedł do Landsort, skąd w eskor­cie torpedowca przeszedł do Stan-vas, gdzie został internowany. 25 października 1945 r. wrócił do Gdyni.

 

DANE TAKTYCZNO-TECHN1CZNE

wyporność nawodna 1100 t

wyporność podwodna 1650 t

długość 84 m

szerokość 6,7 m

prędkość nawodna 19 węzłów

prędkość podwodna 9 węzłów

1 działo kal. 105 mm

2 działa przeciwlotnicze kal. 40 mm

12 wyrzutni torped kal. 533 mm (20 torped)

Podobne prace

Do góry