Ocena brak

SEAFIRE, Supermarine - samolot

Autor /malolat Dodano /28.02.2011

Brytyjski samolot myśliwski, wersja *Spitfire'a przystosowana specjal­nie do startu z lotniskowców. Próby modelu Spitfire Mk VB ze wzmoc­nionym kadłubem, zaopatrzonym w hak zaczepiający się o gumową li­nę, hamującą samolot lądujący na pokładzie, rozpoczęto pod koniec 1941 r. na lotniskowcu *Illustrious. Po ich pozytywnym wyniku przero­biono partię 48, a później 118 my­śliwców, które jako Seafire Mk IB w czerwcu 1942 r. rozpoczęły służ­bę na pokładzie lotniskowca *Fu-rious.

Wkrótce podjęto produkcje samolotów Seafire Mk IIC, skon­struowanych specjalnie dla lotnic­twa morskiego - zmiany polegały na wzmocnieniu kadłuba oraz wpro­wadzeniu konstrukcji skrzydeł umożliwiającej zainstalowanie róż­norodnego uzbrojenia (8 karabinów maszynowych lub 2 działka kal. 20 mm i 4 karabiny maszynowe, lub 4 działka kal. 20 mm); wyproduko­wano 372 samoloty tej wersji. W 1943 r. powstała główna wersja Mk III ze składanymi skrzydłami w celu umożliwienia załadowania samolotu do windy wynoszącej ma­szyny z hangaru na pokład.

Od kwietnia 1943 r. do lipca 1945 r. zbudowano 1220 samolotów tego typu, wykorzystywanych jako my­śliwce bombardujące, zwiadu foto­graficznego i inne.

Ostatnia wojen­na wersja MkXV (390 egzemplarzy) została wyposażona w silnik Griffon o mocy 1876 KM; pierwsze seryj­nie produkowane samoloty, dostar­czone do jednostek bojowych w maju 1945 r., nie wzięły udziału w walkach.

 

DANE TAKTYCZNO-TECHNICZNE (Seafire Mk III)

silnik Rolls-Royce Merlin 55M o mocy 1585 KM

rozpiętość 11,22 m

długość 9,20 m

maks. masa startowa 3220 kg

maks. prędkość 566 km/h

zasięg 1167 km

2 działka kal. 20 mm

4 karabiny maszynowe

227 kg bomb

Podobne prace

Do góry