Ocena brak

Scharakteryzuj „uczestnika kultury” we współczesnym ujęciu

Autor /Mamert Dodano /14.02.2012

 

Konsumpcjonizm, migracje, media elektroniczne determinują uczestnictwo w kulturze, użycie wyobraźni, globalizacja myślenia, natłok kultury – mieszanie sfery niższej i wyższej, wspólnota afektu, lokalne doświadczenia stykają się i przenikają nawzajem. ‘’praca konsumpcyjna’’ – praca nie jako wartość, ale jako źródło dochodów. „supermarket kulturalny” – brak jednolitej kultury narodowej, globalizacja, przenikanie „supermarketu” kultury do kultury lokalnej. Świat ma wymiar metakulturowy, kultura jest uniwersalna, tworzona dla wszystkich narodów.

- "Tożsamość globalna przezroczysta" - związana z globalizacją, kraje rozwinięte przekazują innym
zdobycze i osiągniecia, cywilizacji zachodu"; w założeniach transfer wiedzy miał zlikwidować ubóstwo, analfabetyzm i bezrobocie.

Tożsamość jest uniwersalnym ekspertem, jest to osoba, którą zmienia miejsce pobytu, zmienia kraje i kultury bez problemu, ma realizować interesy firmy, nie potrzebna mu wrażliwość kulturowa -> całkowita niewrażliwość na różnice kulturowe, osoba dostrzega to, co wspólne, to co "zachodnie", funkcjonuje idealnie w każdym miejscu na ziemi, unika konfrontacji z różnicami, brak korzeni, lub kulturowego punktu zaczepienia.
 

- "tożsamość globalna każda"- otwartość na różnice, rozwinięta empatia kulturowa, przyjmuje kultury obce jak własne.

- "tożsamość upozorowana" - życie kształtowane przez przekazy medialne.

- Tożsamość Typu Brzytwa- różnica jako podstawa do konstruowania tożsamości i ucinania wszystkich i wszystkiego co "nie pasuje" - zjawisko celebrowania różnicy, zamknięcie się w określonej formie tożsamości.

- Tożsamość Typu supermarket – związana z ideologią konsumpcji

Do góry