Ocena brak

Sakramentalna godność małżeństwa

Autor /Mietek Dodano /26.04.2011

Na przykładzie małżeństwa daje się ukazać jak różne znaki i działania kryją się pod ogólnym pojęciem „sakrament”. Niewątpliwie chrzest i bierzmowanie również nakładają na przyjmującego odpowiedzialność za całość wspólnoty wierzących.

Pokuta a jeszcze bardziej kapłaństwo ze względu na swoją wewnętrzną strukturę mają społeczny charakter, dotyczą nie tylko indywiduum przyjmującego, lecz oznaczają związek ze wspólnotą i ukierunkowanie na nią. W przypadku małżeństwa zaś istnieje nie tylko wewnętrzne ukierunkowanie i odpowiedzialność za drugiego, lecz cała rzeczywistość zakramentu małżeństwa jest wydarzeniem między osobami, osobową wspólnotą. Zewnętrznym znakiem tej wewnętrznej rzeczywistości jest wspólne życie między mężczyzną a kobietą.

Także w wypadku chrztu istnieje szafan i przyjmujący, chrzest jako akt jest dopiero początkiem dożywotniej drogi wiary, a tutak tych dwoje ludzi jest zarazem szafarzem i przyjmującym. Kładą oni znak swojej wspólności nie tylko na początku przez przysięgę przy zawieraniu małżeństwa lecz realizują właściwy znak sakramentu swoim wspólnym życiem codziennie na nowo.

Podobne prace

Do góry