Ocena brak

Rozwój personelu - Etapy

Autor /Stachu Dodano /12.08.2011

Aby ten proces przebiegał w miarę sprawnie należy podzielić go na kilka etapów.

Powinno zacząć się od ustalenie potrzeb indywidualnych pracowników i potrzeb organizacyjnych firmy, zależnych od istniejących powiązań stanowisk. Gdy dokona się rozpoznania, to przychodzi kolej na podjęcie decyzji o formie, metodach i poziomie kształcenia (szkolenia czy rozwoju).

Po dokonaniu wyboru nachodzi etap przeprowadzenia programu kształcenia pracowników, a po tym czas na ocenę jego efektywności.

Jednak chyba najistotniejszym z tych etapów jest etap pierwszy, który odpowiada za powodzenie całego przedsięwzięcia.

Dobór odpowiedniej formy szkolenia, która byłaby zgodna z potrzebami pracowników wcale nie jest prosty. Bowiem nie zawsze jest czas na dokonanie takiego rozeznania.

Dlatego coraz częściej obecne i przyszłe zapotrzebowanie na dodatkową wiedzę i umiejętności zarówno ze strony organizacji, jak i z punktu widzenia pojedynczego pracownika rozpoznaje się za pomocą zestawu metod zwanych analizą potrzeb (need-analysis).

Do analizy potrzeb używa się, jeżeli taka istnieje, bazy danych, jeżeli taka istnieje. Z tego względu pomocnym bywa bieżące zbieranie danych i składowanie oraz komputerowe ich przetwarzanie.  Taka baza danych, obejmująca wszystkich pracow­ników, nosi nazwę księgi kwalifikacji. Natomiast baza z informacjami obejmującymi wyłą­cznie kadrę menedżerską organizacji nosi nazwę księgi kadry kierowniczej.

Jeśli takie bazy nie istnieją, to powinno się przeprowadzać systematyczne badania, jednak jest to mniej wygodne, czasochłonne i nie zawsze gotowe na czas. Niezależnie od tego, czy przedsiębiorstwo dysponuje bazą danych jako podstawowym źródłem informacji, czy też nie, to powinno posiadać sprawne komórki personalne.

Podobne prace

Do góry