Ocena brak

Rozwój gier komputerowych

Autor /janek Dodano /31.01.2012

Pierwsze gry komputerowe zostały napisane na przełomie lat 50. i 60. na duże komputery. Gry te, np. Star Trek, były głównie grami werbalnymi, gdyż możliwości obliczeniowe ówczesnych ma­szyn nie pozwalały na kreowanie skomplikowanej grafiki. Komputery jednak malały wymiarowo a> i stawały się coraz tańsze, co powodowało, że coraz szerszy stawał się krąg potencjalnych komputerowych graczy. W 1972 roku Nolan Bushell napisał grę Pong, znaną w Polsce jako Tenis. Jej premie­ra miała miejsce w pewnym kalifornijskim barze. Według dzisiejszych standardów grafika Ponga byłą mocno siermiężna. Krótkie pionowe kreski na monochromatycznym ekranie reprezentowały ra­kietki graczy. Ci, za pomocą klawiszy, poruszali nimi w górę i w dół celem odbicia piłki poruszają­cej się z jednej strony ekranu na drugą, mniej wię­cej tak, jak dzieje się to w tenisie stołowym. Po­mimo swej prostoty Pong odniósł wielki sukces po obu stronach Atlantyku. Wkrótce pojawiły się następne gry, Space Race, Tank, Pac Man, i naj­popularniejsza chyba Space Invaders. W 1978 roku ludzie woleli strzelać do kosmicznych najeźdźców niż odbijać piłeczkę w Pongu. W 1979 r. Bushell stworzył Atari, komputer - konsolę do gier, którą można było podłączyć do normalnego telewizora.
W tym czasie firmy w rodzaju Nintendo opa­nowały większość rynku gier telewizyjnych i kom­puterowych. Komputery osobiste były już w po­wszechnej sprzedaży, lecz były zbyt drogie dla przeciętnego użytkownika. Poza tym wczesne PC miały zaledwie 32 kilobajty pamięci operacyjnej RAM, więc napisanie atrakcyjnej gry na taką ma­szynę było niełatwe. Niektóre z tych bardziej skom­plikowanych, na przykład Chess (szachy), były niż odbijać piłeczkę w Pongu. W 1979 r. Bushell stworzył Atari, komputer - konsolę do gier, którą można było podłączyć do normalnego telewizora.
W tym czasie firmy w rodzaju Nintendo opa­nowały większość rynku gier telewizyjnych i kom­puterowych. Komputery osobiste były już w po­wszechnej sprzedaży, lecz były zbyt drogie dla przeciętnego użytkownika. Poza tym wczesne PC miały zaledwie 32 kilobajty pamięci operacyjnej RAM, więc napisanie atrakcyjnej gry na taką ma­szynę było niełatwe. Niektóre z tych bardziej skom­plikowanych, na przykład Chess (szachy), były udane, lecz popularność zyskiwały sobie głównie gry werbalne. Polegało to na tym, że gracz działał w danej sytuacji, wypisując na klawiaturze pole­cenie, na przykład „zabij smoka". Gry te jednak niosły ze sobą namiastkę wolności, wyobrażenie buntu i wielu ludzi zaraziło się ich bakcylem.
Nastały lata 80. i rynek gier komputerowych wybuchnął. Tańsza technologia wraz ze spadają­cymi cenami części spowodowała pojawienie się dużej ilości dopracowanych graficznie i dźwięko­wo gier. Gry video, takie jak Game Boy stały się kompaktowymi przenośnymi konsolami, wyposa­żonymi dodatkowo w słuchawki,by poprawić wrażenia dźwiękowe. Konsole Super Nintendo z kolei oferowały doskonalą grafikę wysokiej rozdziel­czości i cyfrowy dźwięk. Nic dziwnego, że gry takie szybko opanowały rynek. Gracz przeżywał wirtualne przygody, zdobywał punkty lecz jego wyobraźnia nie miała wiele do roboty, gdyż dosko­nała grafika oddawała wszystkie detale. Tworzono gry wszelkich typów, włączając w to sporty rucho­we, jak gra w golfa czy wyścigi konne, albo też zu­pełnie wyimaginowane sytuacje jak walki w prze­strzeni kosmicznej. Można było rywalizować z kolegami albo z maszyną, gdy ci się zmęczyli.

Podobne prace

Do góry