Ocena brak

REŻYSER ADAPTACJI FILMOWEJ – TWÓRCA CZY ODTWÓRCA? OCEŃ ZAKRES SWOBODY ARTYSTYCZNEJ TWÓRCY, ODWOŁUJĄC SIĘ DO WYBRANYCH PRZYKŁADÓW.

Autor /janosik Dodano /14.02.2011

 REŻYSER ADAPTACJI FILMOWEJ – TWÓRCA CZY ODTWÓRCA? OCEŃ ZAKRES SWOBODY ARTYSTYCZNEJ TWÓRCY, ODWOŁUJĄC SIĘ DO WYBRANYCH PRZYKŁADÓW.

  1. Reżyser adaptacji filmowej – autor nowego środka przekazu

  1. Adaptacja filmowa jako interpretacja wizji literackiej pisarza, czyli zadania stojące przed reżyserem.

  2. Możliwości i ograniczenia w świecie filmu – budżet, obraz, dźwięk, gra aktorska

  1. Książka a film. Podobieństwa i różnice w świecie przedstawionym – wizja pisarza a wizja reżysera.

  1. Dżuma

Książka:

- wstrząsający, pełen błyskotliwych uwag dotyczących moralności i sensu istnienia człowieka tekst

Film:

- szary, monotonny obraz, nie oddający w pełni nastroju i emocji wyrażanych w książce

b) Oliver Twist

Książka:

- wzruszająca opowieść o losach chłopca – sieroty, który po wielu perypetiach odnajduje szczęście i rodzinę

Film:

- nieznacznie odbiegający od treści książki, lekko ubarwiony obraz, żywsza akcja, w celu zainteresowania widza

c) Pan Tadeusz

Książka:

- epopeja narodowa autorstwa wieszcza, poezja, przepiękne opisy przyrody, ocena szlachty polskiej

Film:

- opowieść o miłości i nienawiści, spłycone główne przesłanie utworu literackiego – krytyka szlachty polskiej, lżejsze ujęcie tematu – bardziej przystępne dla przeciętnego odbiorcy

d) Eragon

Książka:

- rewelacyjnie napisana opowieść o dojrzewaniu, zdobywaniu doświadczenia, o odwadze i sile młodzieńczych ideałów

Film:

- skrót, pominięcie najciekawszych dla czytelnika fragmentów książki, zmiana istotnych elementów powieści

3. Wnioski, czyli ocena pracy reżyserskiej – sens i główne wartości przekazywane w książce – czy została podjęta próba ich zachowania i z jakim skutkiem.

Do góry