Ocena brak

Reklama zewnętrzna

Autor /Aaddilaphord Dodano /20.11.2006

Reklama zewnętrzna jest najstarszą formą komunikacji wizualnej. Znaki i malowidła znajdowano w ruinach Pompei i na średniowiecznych budowlach w europejskich miastach. Nośniki reklamy zewnętrznej cechuje duża różnorodność, należą do nich bowiem tablice reklamowe (billboardy), plakaty oraz elementy ?umeblowania? miasta, takie jak wiaty na przystankach autobusowych czy pojemniki na śmieci, a także środki transportu.
Stosunkowo nowe zjawisko to reklamy na elementach otoczenia, w których nośnik staje się komunikatem. Reklamy takie wtapiają się w otoczenie, nadając przekazowi większą siłę niż plakaty czy tablice.

Tablice reklamowe (billboardy)

Tablice reklamowe są najpopularniejszym, a jednocześnie najbardziej uprzykrzonym medium reklamy. Stoją na każdym niezabudowanym terenie miejskim i na poboczach ważniejszych tras komunikacyjnych, wiszą na ścianach budynków, są nawet holowane na przyczepach.
Tablice reklamowe są jedynym medium, które pozwala na wprowadzenie kampanii z puentą, co zresztą jest jedną z największych zalet billboardów. W pierwszej fazie na tablicach pojawia się plakat o intrygującej treści, który sam w sobie jest często niezrozumiały. Po pewnym czasie zastępuje go inny, wyjaśniający sens pierwszego.
Tablice cieszą się dużym powodzeniem w okresie rozmaitych kampanii wyborczych, ponieważ można je szybko zmieniać. Billboardowe kampanie reklamowe nierzadko wzbudzają wiele kontrowersji, co zresztą dla nich samych jest darmową reklamą, ponieważ im więcej mówi się o nich w środkach masowego przekazu, tym większa jest ich efektywność. Zapewne z tego powodu tablice reklamowe są bardzo częstym medium wspierającym działania public relations i kampanie budowania wizerunku firmy.
W środowisku reklamy jest pewna liczba zwolenników, wątpliwej tezy, że dwie trzecie decyzji zakupu konsumenci podejmują dopiero w sklepie. Tablice są więc ostatnią okazją, aby przypomnieć o zakupie pewnych produktów , najczęściej regularnie nabywanych, Np. o napojach i przekąskach. Ze względu na powierzchnię tablic używa się ich również do prezentacji dużych przedmiotów w rzeczywistych wymiarach, Np. samochodów, sprzętu AGD.

Zalety billboardów:
? Niski koszt ? projektowanie, druk i opłata za wynajem miejsca są stosunkowo tanie
? Geograficzna segmentacja treści ? można wynająć kilkanaście tablic na określonej powierzchni lub tylko jedno, Np. w celu reklamy lokalnego sklepu
? Reklama artykułów sezonowych ? plakaty na tablicach można zmieniać, co umożliwia dostosowanie asortymentu produktów do pór roku
? Możliwość aktualizacji plakatów ? dotyczy to zwłaszcza marketingu politycznego, Np. podczas kampanii wyborczych

Wady billboardów:
? Ograniczone oddziaływanie ? odbiorca reklamy ogląda tablicę, gdy ją mija; przesłanie musi być zatem wyrażone zwięźle i skrótowo; billboardy należy traktować przede wszystkim jako medium komunikacji wizualnej, a nie werbalnej
? Brak

Podobne prace

Do góry