Ocena brak

Psychologia procesów poznawczych - Eksperyment Sperlinga

Autor /Zbys Dodano /29.06.2011

Sperling w swoim eksperymencie eksponował przez okres około 50 msek matrycę zawierającą 9 elementów, a potem dźwięk informujący, którą część matrycy należy odtworzyć.Po zakończeniu ekspozycji (odroczenie mogło wynosić do 500 msek) eksponował bodziec sygnalizujący, jaką część planszy należy odtworzyć. Np.

Dźwięk wysoki - górny wiersz;dźwięk średni - środkowy wiersz;dźwięk dolny - wiersz dolny

Gdy odroczenie przekraczało 500 msek. dźwięk nie pomagał w odtworzeniu wszystkich liter. Wyniki, jakie uzyskują badani w technice odtwarzania częściowego (vide wyżej eksp. Sperlinga) stają się identyczne jak w przypadku odtwarzania całościowego.

Eksperyment Sperlinga przeprowadzano w różnych odmianach, manipulując np. wielkością liter, czy ich barwą. Za każdym razem bodziec dźwiękowy pomagał w ich odtworzeniu. Jednak ten bodziec sygnałowy okazał się nieskuteczny, kiedy na planszy umieszczono zmieszane ze sobą litery i cyfry. Odróżnienie od siebie liter i cyfr zabiera więcej czasu, aniżeli wynosi czas przechowania w pamięci sensorycznej.

Podobne prace

Do góry