Ocena brak

Przyjemności sadystyczne

Autor /Karol123 Dodano /20.04.2011

  1. argumentacja powyżej obala stanowisko hedonisty tylko wówczas, jeśli uzna, że rzeczywiście życie nieusatysfakcjonowanego Sokratesa jest bardziej wartościowe niż usatysfakcjonowanej świni, ale konsekwentny hedonista mógłby uznać, że życie świni jest lepsze (skoro przyjemność jest jedynym naturalnym dobrem)

  2. Wówczas należałoby powiedzieć, że skoro przyjemność jest jedynym, co ma znaczenie, to przyjemność, jaką lekarz czerpie z uratowania życia dziecku, niekoniecznie jest większa (lepsza) od przyjemności sadysty, który czerpie ją z [48] cierpienia zwierzęcia, nad którym się znęca.

  3. Hedonista mógłby jednak odróżnić jedną przyjemność od drugiej, na bazie stwierdzenia, że cierpienie jest złem. Oczywiście, wówczas mówimy o cierpieniu drugiego (nie tylko mojej przyjemności), ale hedonista nie musi z definicji być egoistą, w swoim rachunku może brać pod uwagę, nie tylko własną przyjemność, ale też przyjemność i cierpienie w ogóle.

  4. Poza tym, hedonizm jest w sprzeczności z naszą konwencjonalną mądrością, a ten fakt (że jest to pogląd wysoce niepopularny) jedynie nie wystarcza, by dowieść, że hedonizm jest fałszywy.

  5. Aby odrzucić hedonizm jako filozofię wartości coś innego jest potrzebnego niż odwoływanie się do intuicjyjnych kontrprzykładów (dlatego teraz zwrócimy się do Arystotelesa)

Podobne prace

Do góry