Ocena brak

PRZEMYSŁ SAMOCHODOWY W POLSCE - GIMBUSY

Autor /Zygfryd Dodano /29.09.2011

Przetarg na szkolne autobusy zorganizowany przez MEN wygrała fabryka autobusów Autosan S.A. oraz Zakłady Samochodowe Jelcz. Pierwsza fabryka dostarczy do września tego roku 95 autobusów Żaczek oraz 20 autobusów Kleks. Natomiast Jelcz dostarczy 75 autobusów As. Najmniejszy z autobusów Żaczek o długości 6,3 m dysponuje 22 miejscami siedzącymi. Kleks o długości 10 m ma 42 miejsca siedzące. Nieco krótszy As może zabrać 40 uczniów. Autobusy Autosana napędzane są silnikami z bielskiej Andorii, natomiast jelczański As wyposażono w silnik MAN-a oraz w system ABS. Każdy z autobusów posiada miejsce na wózek inwalidzki.

W standardzie znalazły się lampy ostrzegawcze na tylnych narożach dachu oraz sygnalizacja dźwiękowa otwarcia drzwi. Szkolne gimbusy, według standardów Unii Europejskiej będą pomalowane w kolorze pomarańczowym i oznakowane napisami Autobus szkolny. Obecnie Ministerstwo Transportu opracowuje przepisy dotyczące uprzywilejowania szkolnych autobusów w ruchu drogowym. Do września łączna ilość gimbusów zakupionych przez MEN ma wynieść 190 sztuk. Jest to zaledwie kropla w morzu potrzeb. Podania o autobus złożyło 1.600 gmin. Po reformie oświaty liczba uczniów dowożonych do szkół wzrośnie z 450 do 600 tys.

Do przetargu na gimbusy zgłosiła się także słupska Kapena. Jednak pojazdy oraz warunki proponowane przez ten zakład nie znalazły uznania wśród ministerialnych urzędników. Kapena zaoferowała używane, ale odnowione Jelcze. W sumie jeden autobus jest o połowę tańszy od nowego kosztuje ok. 100 tysięcy złotych. Autobus ma 45 miejsc siedzących i jest pomalowany na ostrzegawczy pomarańczowy kolor. Zakład przygotowuje kilka takich pojazdów. Zakupem są zainteresowane gminy, które nie otrzymały przydziału autobusu z Ministerstwa Edukacji Narodowej i nie stać ich na kupno nowego auta.

Podobne prace

Do góry