Ocena brak

PRZECHOWYWANIE INFORMACJI W PAMIĘCI - POBUDZENIE I PRZECHOWYWANIE

Autor /Ziemek Dodano /29.06.2011

- Krytyczną dla przechowywania zmienną mogą być nie negatywne emocje powiązane z materiałem, ale pobudzenie wywoływane przez ten materiał u badanego.

- Badanie Kleinsmith i Kaplan

* prosili badanych o uczenie się neutralnych par skojarzeń i monitorowali ich reakcję galwaniczną skóry, aby określić poziom pobudzenia.

* Sprawdzali przechowywanie tych par po 2 min, 20 min i 1 tyg.

* Badani początkowo lepiej pamiętali elementy o niskiej wartości pobudzeniowej, ale zależność uległa odwróceniu po odroczeniu, ujawniając reminiscencje (poprawę z czasem) dla wysokiego pobudzenia.

* Reminiscencja warunkach wysokiego pobudzenia nie jest typowa. Zazwyczaj stwierdza się wolniejsze zapominanie elementów o wysokim poziomie pobudzenia, a nie poprawę efektów.

- Jedną z przyczyn początkowo gorszych osiągnięć jest to, że badani mogą kodować mniej z tego, co się im prezentuje w stanie wyższego pobudzenia, ale przechowują więcej z tego, co zakodowali.

- Osiągnięcia pamięciowe ulegają podwyższeniu, gdy uczenie się przebiega podaniu środków farmakologicznych, które maja właściwości pobudzające, takie jak amfetamina, kofeina, nikotyna, pirotoksyna i strychnina, a pogarszają po podaniu środków obniżających pobudzenie (alkohol, marihuana, chloropromazyna, eter i tlenek azotu).

- Uczenie się ma tendencje do bycia najefektywniejszym w porach dnia związanych z najwyższym pobudzeniem w cyklu dobowym.

- Dlaczego tak jest? Może dlatego, że wysokie pobudzenie jest dowodem że materiał jest ważny.

- Folkard, Monk, Bradbury i Rosenthal

* przeciętna osoba jest na najwyższym poziomie pobudzenia mniej więcej pomiędzy południem i 8 wieczorem, w zależności od sposobu pomiaru pobudzenia.

* 13-latki zapamiętywały historyjkę albo o 9-rano, albo o 3 po południu.

* Sprawdzali bezpośrednio po lub po tyg.

* W sprawdzianie bezpośrednim lepsze wyniki o 9 rano, czyli w porze o stosunkowo niskim pobudzeniu.

* W sprawdzianie odroczonym, po tyg,, osiągnięcia były lepsze, gdy dzieci uczyły się o 3 po południu (wysokie pobudzenie).

- Lepsze jest przechowywanie materiału zapamiętywanego w stanie wyższego pobudzenia.

Podobne prace

Do góry