Ocena brak

Proszę wymienić elementy procesu planowania lekcji?

Autor /Tobiasz0101 Dodano /06.01.2012

W procesie planowania można wyróżnić następujące elementy:

  • dobór tematu lekcji,

  • sprawdzenie, co uczniowie już na ten temat wiedzą,

  • wyszczególnienie celów nauczania,

  • określenie sposobów realizacji zajęć, zmierzających do osiągnięcia podjętych celów.

  • Określenie sposobu sprawdzenia stopnia osiągnięcia celu.

Sporządzanie planów lekcji wymaga wykonywania następujących czynności:

  • podjecie decyzji na temat tego, czego uczniowie maja się nauczyć (precyzyjne opisanie celów nauczania),

  • określenie właściwej kolejności tematów i zadań.

Przy planowaniu lekcji można posłużyć się następującymi wskazówkami:

  • dane ogólne: nauczany przedmiot, klasa, wiek uczniów, data, czas trwania lekcji, liczba uczniów;

  • charakterystyka uczniów: dotychczasowa znajomość poruszanej tematyki, potrzeby, oczekiwania;

  • cel ogólny: Dlaczego realizuje się taki temat?

  • cele operacyjne: Co dokładnie uczniowie maja się nauczyć na tej lekcji?

  • temat: O czym będzie mowa?

  • zamierzona struktura lekcji: określenie ogniw i czasu ich trwania; układ ogniw uzależniony jest od typu realizowanej lekcji.

Zazwyczaj na lekcji powinny wystąpić następujące elementy:

  • praca nauczyciela, np. pokazywanie czegoś, omawianie, pytanie, prezentowanie czegoś, praca indywidualna z uczniami;

  • praca uczniów: udział w realizacji pracy, dyskusja, wykonywanie ćwiczeń, praca indywidualna i grupowa;

  • kolejność, w jakiej prace będą wykonywane z uwzględnieniem opisu poszczególnych elementów kolejnych czynności, ćwiczeń, zadań.

Podobne prace

Do góry