Ocena brak
Proces wychowania
Proces wychowania (Górniewicz) - ciąg działań, zmian, które są w jakimś stopniu uporządkowane i wynikają jedne z drugich, coś, co ma określony kierunek postępowania, określoną strukturę i właściwości.
Struktura:
Górniewicz wyróżnia 2 warstwy:
• Warstwę aksjologiczną – ideały i cele wychowania
• Warstwę operacyjną – formy, metody i środki wychowania.
W jego określeniu struktury procesu wychowania nie ma mowy o podmiotach wychowania (brak warstwy osobowej, podmiotowej)
Pojecie sytuacji wychowawczej i jej elementy.
Sytuacje wychowawcze są to pewne układy: rzeczy, ludzi, zadań powiązanych jednością miejsca i czasu i organizowanych w celu zrealizowania określonego celu wychowawczego i są organizowane przez wychowawcę, który jest reżyserem sytuacji. Każda sytuacja ma dwa aspekty: obiektywny, subiektywny.
Parametry sytuacji obiektywnych: Wychowawca, wychowanek, grupa, zadanie
Powiązania(interakcje)między sytuacjami obiektywnymi:1.Interakcja pełna bezpośrednia(wychowawca-wychowanek)2.Interakcja pełna pośrednia (wychowawca- grupa-wychowanek,wychowawca -zadanie-wychowanek, wychowawca -grupa-zadanie -wychowanek)3.Interakcja niepełna pośrednia(wychowawca -grupa-wychowanek, grupa –zadanie -wychowanek, zadanie-grupa, zadanie-wychowanek)
Komponenty procesu wychowania
-
Stanowisko subiektywistyczne(które jest reprezentowane przez Sośnickiego, mówi, że proces wychowania to zmiany psychiczne i fizyczne, które zachodzą w osobowości wychowanka. Te zmiany świadczą o skuteczności wychowania)
-
Stanowisko obiektywistyczne(przyjmują socjologowie, reprezentant: Wroczyński mówi, że proces wychowania to ciąg działań wychowawców wobec wychowanków, które są ukierunkowane i zaplanowane a są to zmiany porządne w zachowaniach)
-
Stanowisko społeczne(Politycy wpływają na nauczycieli, oświatę i odwrotnie (uchwalanie ustaw oświatowych, budżet, standardy wykształcenia nauczycieli, określają pewne warunki, które są brane pod uwagę przy selekcji nauczycieli)
-
Komponenty procesu wychowania
Formy wych wg Górniewicza: działanie celowo zorganizowane przez wychowawcę aby wychowankowie przejawiali oczekiwane rodzaje aktywności
a)ze względu na przedmiot aktywności:
*przez działalność wytwórczą - systematyczność, odpowiedzialność,
*przez zabawę- współdziałanie, pomysłowość
*sztukę- wrażliwość, zdolności manualne
*naukę- systematyczność, samodzielność
*działalność usługową- uczynność, samodzielność
*działalność społeczną- wrażliwość, altruizm
b)ze względu na relacje wychowanka z innymi osobami:
*indywidualne
*zespołowe
*zbiorowe (współdziałanie, rywalizacja, zwalczanie)
Środki wychowania- odnoszą się do metod indywidualnych, są elementem który porusza porusza drogą postępowania wychowawcy z wychowankiem.
Podobne prace
-
Szkoła jako instytucja wychowawcza (proces wychowania)
-
„Nagrody i kary w procesie wychowania”.
-
Wychowanie. Współdziałanie nauczycieli i wychowawców w procesie wychowania.
-
Na podstawie literatury przedmiotu przedstaw i uzasadnij, dlaczego niektóre koncepcje pedagogiczne z przeszłości, nie cieszące się obecnie szerszym uznaniem wychowawców można by było wykorzystać współcześnie w procesie wychowania dzieci i mło