Ocena brak

Problemy wyboru celów rynkowych

Autor /Aliniak Dodano /07.02.2012

Definiowanie rynku docelowego wywołuje czasami kontrowersje i niepokój. Problemy te powstają zwykle przy obieraniu za cel swoich działań, konsumentów szczególnie podatnych na nie lub gorzej sytuowanych i kierowaniu do nich oferty produktów budzących kontrowersje lub potencjalnie szkodliwych.

Przez wiele lat ostrej krytyce za swoje działania marketingowe w stosunku do dzieci poddawane były przedsiębiorstwa produkujące produkty zbożowe. Istnieje obawa, że wyszukana reklama, w której do wyobraźni dzieci przemawiają ukochani przez nich bohaterowie kreskówek przezwycięży niechęć dzieci do jedzenia. Dzieci poddane są pokusie jedzenia przesłodzonych płatków śniadaniowych lub posiłków zaw ierających niewłaściwe składniki odżywcze. Podobnej krytyce poddani są producenci zabawek i innych produktów dla dzieci. Żądano nawet całkowitego zakazu stosowania reklamy w stosunku do dzieci. Nie rozumieją one intencji sprzedaży reklamujących sie firm. wiec jakakolwiek reklama skierowana do nich może być uważana za nieuczciwą.

Nie wszystkie próby dotarcia poprzez działania marketingowe do dzieci, mniejszości lub innych szczególnych segmentów spotykają sie 7. podobną krytyką. Na przykład pasta do zębów Colgate Junior firmy Colgaie-Palmolive posiada specjalne właściwości pozwalające skłonić dzieci do dłuższego i częstszego mycia zębów. Firma produkująca zabawki Golden Kibtx>n Playthings zaprojektowała bardzo udaną czarną lalkę o nazwie „Huggy Bean", która miała przypominać dzieciom mniejszości murzyńskiej o ich afrykańskim pochodzeniu.

Przy definiow aniu rynku docelowego problemem nie jest odpowiedź na pytanie kio jest celem, ale jak do niego dotrzeć i JX) co. Marketing odpowiedzialny społecznie wymaga segmentacji i definiowania rynku docelowego w sposób, który służy nie tylko interesom przedsiębiorstwa, lecz także interesom ludzi, do których jest kierowany.

Podobne prace

Do góry