Ocena brak

Praca z rekreacji i usprawnienia fizycznego- struktura rozgrzewki i jej rola w przygotowaniu organizmu do wysiłku fizycznego

Autor /Rhiptiots Dodano /25.05.2006

STRUKTURA ROZGRZEWKI I JEJ ROLA W PRZYGOTOWANIU ORGANIZMU DO WYSIŁKU FIZYCZNEGO

I. ROZGRZEWKA I JEJ ROLA

Sport odgrywa w naszym życiu bardzo ważną rolę. Każdy, kto podtrzymuje swoją aktywność ruchową cieszy się dobrym stanem zdrowia nie tylko ciała, ale również ducha.

Aby nasz trening miał pozytywne skutki nie może jednak nadmiernie przeciążać naszego organizmu, gdyż może spowodować niepożądane konsekwencje takie jak urazy czy też zwykłe bóle mięsni, które potrafią szybko zniechęcić nas do dalszej pracy nad sobą.
Podczas ćwiczenia należy pamiętać o kilku zasadach. Najważniejsze to: zasady moralne - musimy pamiętać, że to rozgrzewka jest najważniejsza, może i traci się na nią nieco energii, ale dzięki niej zapewniamy sobie spory margines bezpieczeństwa na wypadek jakiejś kontuzji, poza tym ćwiczenie potem będzie dużo łatwiejsze. Rozgrzewka przygotowuje nasze mięśnie do wysiłku, jakiemu poddamy je podczas treningu. Jest serią prostych ćwiczeń o narastającej intensywności służącą rozgrzaniu i uelastycznieniu mięśni. Jej celem jest ochrona przed kontuzjami i zwiększenie wydolności.

W czasie spoczynku nasze mięśnie znajdują się w stanie bezwładu. Rozgrzewka zwiększa ich elastyczność, ukrwienie i rozciągliwość, wydolność płuc i ilość dostarczanego do mięśni tlenu, podnosi temperaturę ciała, ciśnienie i krążenie krwi. Rozgrzewka chroni nas przed kontuzjami, które może spowodować zbyt gwałtowne rozpoczęcie treningu, zapobiega tzw. „zakwasom” oraz zapobiega przedwczesnemu wyczerpaniu. Prawidłowo przeprowadzona rozgrzewka powinna rozgrzać i rozciągnąć wszystkie partie mięśni. Nie może być jednak zbyt forsująca.
Rozgrzewka służy również przygotowaniu organizmu do zwiększonych obciążeń. Jeśli ćwiczymy rano, należy poświęcić rozgrzewce więcej czasu niż podczas ćwiczeń wieczornych. Gdy jest zimno, przygotowanie organizmu też powinno być dłuższe niż w ciepłe dni. Rozgrzane mięśnie stają się elastyczne, silniejsze i bardziej odporne na obciążenia.

Korzyści płynące ze wzrostu temperatury ciała w czasie rozgrzewki mają kapitalne znaczenie dla usprawnienia wydajności mięśni i tkanek łączących. Przede wszystkim obniża się ich sztywność, co zwiększa rozciągliwość. Na uwagę zasługuje fakt, że nawet pasywnie rozgrzane mięśnie są bardziej rozciągliwe. Ponadto podwyższenie temperatury usprawnia odruchy, prowadząc do silnych i szybszych skurczów mięśniowych. Obniżenie sztywności jednostki mięśniowo-ścięgnistej zwiększa czas i siłę potrzebną do jej rozerwania, a tym samym zapobiega uszkodzeniom. Nieodpowiednia rozgrzewka i zbytnie napięcie mięśniowe mają ewidentny związek z uszkodzeniami tkanek miękkich. Fizjologiczna rozgrzewka jest korzystna, gdyż zwiększa elastyczność i odporność mięśni na rozerwanie. Zaobserwowano, że 10 minutowa rozgrzewka i statyczne rozciąganie zwiększa elastyczność mięśni i generowanie siły.

II. METODY ROZGRZEWKI:


A.

Podobne prace

Do góry