Ocena brak

Powtarzanie i warunkowanie

Autor /Ziemek Dodano /29.06.2011

Jest prawdopodobne, że ćwiczenie w eksperymencie warunkowania kontroluje coś więcej niż tylko siłę zapisu pamięciowego. Czyli im częściej bodziec bezwarunkowy następuje po bodźcu warunkowym, tym bardziej prawdopodobne, że występuje między nimi związek przyczynowy. Szybkość reagowania w eksperymentach ze szczurami jest także w przybliżeniu funkcją potęgową ilości ćwiczenia.

W stosunku do warunkowania klasycznego, zwierzęta wykazują początkowo niewielki wzrost warunkowania, następnie bardzo silny i w końcu znowu niewielki. Funkcje warunkowania różnią się od krzywych pamięciowych człowieka w tej początkowej fazie wolnego uczenia się. Określa się je jako krzywe esowate.

Eksperyment warunkowania zawiera dodatkową fazę indukcji, w trakcie której organizm musi pojąć związek przyczynowy. Asocjacja nie może zostać wzmocniona dopóki nie zostanie zidentyfikowana. Krzywe warunkowania poszczególnych organizmów ujawniają występowanie konkretnego punktu w czasie, w którym organizm chwyta zależność.

Funkcje warunkowania mają często kształt esowaty, gdyż warunkowanie wymaga procesu indukcji, zanim nastąpi uczenie się asocjacyjne.

Podobne prace

Do góry