Ocena brak

Potas

Autor /maziajka Dodano /16.01.2014

Potas. Obecnie duże znaczenie w przemianach wewnątrzustrojowych przypisuje się potasowi, którego prawidłowy poziom decyduje o    pracy wielu narządów (serca, nerek, mięśni) i o normalnej czynności układu nerwowego; wywiera także duży wpływ na zachowanie równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie. Niedobór potasu znacznie pogarsza ogólne samopoczucie, osłabia siłę mięśniową, powoduje kurcze mięśni, mrowienie na skórze, wzmożoną pobudliwość nerwową lub odwrotnie — senność, apatię, depresję. Występują również zaburzenia ze strony układu trawiennego (biegunki, zaparcia, wymioty, wzdęcia), co wymaga niejednokrotnie pomocy lekarskiej. Hipokaliemia (niedobór potasu) nie występuje jednak przy prawidłowym żywieniu, gdyż spożywanie większych ilości mleka i   maślanki, warzyw i owoców bogatych w potas zapobiega jej występowaniu. Warto zapamiętać kilka najbogatszych pod tym względem produktów.

Zawartość potasu w 100 g niektórych produktów

Mleko lub maślanka 142 mg potasu, ziemniaki 557 mg, boćwina 548 mg, szpinak 480 mg, seler 320 mg, kapusta kiszona i kalafiory 211—214 mg, nać pietruszki 695 mg. Dwa razy więcej potasu od wymienionych najwyższych ilości zawierają suche rośliny strączkowe (groch suszony, fasola biała), ale produktów tych nie .przewiduje my w posiłkach kobiety w okresie ciąży i karmienia. W owocach świeżych, zwłaszcza jagodowych, zawartość potasu waha się w granicach 230—236 mg, a w pieczywie pszenno-razowym wynosi 232 mg.

Zdarza się jednak niekiedy i hiperkaliemia (nadmierna ilość) przy nadmiernym podawaniu potasu jako leku przy leczeniu innych chorób f|stan ten wymaga szybkiej pomocy lekarskiej.

Jeśffl stosujemy i prawidłowe żywienie; zapobiegamy zarówno niedoborom; jak ii nadmiarom; które zdarzają się zawsze, gdy żywimy się jednostronnie.

 

Podobne prace

Do góry