Ocena brak

Pokonywanie oporu wody przez statki

Autor /Pilot0 Dodano /31.01.2012

Poruszając się w wodzie, statek musi pokonywać siły oporu pochodzące od tego ośrodka. Są to opór tarcia, opór falowy, opór wirowy oraz opór kształ­tu. Opór tarcia jest związany z lepkością wody. Opór falowy jest skutkiem tego, że statek poru­szający się w przód wytwarza fale. Opór wirowy jest związany z powstawaniem prądów wirowych w wodzie, gdy przecina ją kadłub statku. Opór kształtu jest wynikiem powstawania obszaru pod­ciśnienia za płynącym statkiem, a tym samym^p skierowanej przeciwnie do kierunku jego ruchu.
Opór całkowity statku określa się, przeprowa­dzając próby na wykonanym w odpowiedniej ska­li modelu. Na podstawce tak określonej wielkości obliczana jest moc niezbędna do napędzania stat­ku na wodzie - zależy ona głównie od wielkości i zanurzenia jednostki. Tak naprawdę potrzeba mocniejszego silnika niż wynika z obliczeń, a to z tej przyczyny, że sprawność żadnego zespołu napędowego nie jest stuprocentowa, inaczej mó­wiąc, zawsze część energii produkowanej przez silnik jest tracona. Aby właściwie dobrać silnik do statku, należy oszacować te straty. Małe statki są z reguły napędzane silnikami dieslowskimi, duże korzystają zwykle z turbin parowych.

Podobne prace

Do góry