Ocena brak

Pociągi - lokomotywy dieslowskie

Autor /Benek Dodano /31.01.2012

Organizatorzy transportu nie mają wątpliwości, ze najlepszym środkiem umożliwiającym przemieszczanie się dużej liczby ludzi i towarów na obszarze kraju są koleje. Coraz większy tłok na drogach i wydłużający się czas dojazdu do lotnisk sprawiają, ze kolej odzyskuje powoli zwolenników.
Wprowadzenie zmian w konstrukcji lokomotyw parowych pozwoliło osiągać coraz większe prędkości. Już w 1893 r. lokomotywa US, jeżdżąca w służbie kompanii New York Central, ustano­wiła rekord prędkości równy 181 km/h, nie by­ła to jednak prędkość możliwa w normalnym ruchu. Postęp techniczny, jaki nastąpił od cza­su wieku pary, przyniósł ogromne zmiany w kolejnictwie większości krajów świata.
Spalinowe lokomotywy dieslowskie nigdy nie cieszyły się taką sympatią jak owe wspa­niałe parowe olbrzymy, mają one jednak licz­ne przewagi nad parowozami. Zanim woda w kotle zamieni się w parę musi upłynąć dużo czasu, natomiast silnik dieslowski może ruszać niemal natychmiast i równie szybko można go zatrzymać. Diesel poza tym jest łatwiejszy w obsłudze, a jego paliwo czterokrotnie wy­dajniejsze od drewna czy węgla. Obecnie loko­motywy dieslowskie pracują w większości ko­lei świata, parowozów zaś używa się tylko tam, gdzie paliwo jest dostatecznie tanie.

Podobne prace

Do góry