Ocena brak

PO-2 (U-2) - samolot

Autor /ala125 Dodano /28.02.2011

Radziecki dwupłat, skonstruowany przez Nikołaja Polikarpowa w 1926 r., był jednym z niewielu sa­molotów w historii lotnictwa produ­kowanym w nie zmienionej postaci przez ponad 25 lat. Pierwszy proto­typ oblatano 7 stycznia 1928 r., ale wkrótce konstruktor opracował no­wą, lepszą wersją samolotu z silni­kiem M-11, o mocy 100 KM (później zwiększono moc silnika do 145 KM). Nazwany U-2, początkowo wyko­rzystywany byl głównie jako samolot cywilny i szkoleniowy; po wybuchu wojny niemiecko-radzieckiej używa­no go do szkolenia pilotów, zadań rozpoznawczych, łącznikowych itp. Opracowano również kilka wersji sa­molotu bojowego: m.in. U-2NAK -samolot obserwacyjny artylerii, U-2LNB - lekki bombowiec uzbrojo­ny w bomby o łącznej wadze 250 kg.

Mimo przestarzałej konstrukcji i nie­wielkiej prędkości wykorzystywano je powszechnie na froncie. Przylgnę­ła do nich potoczna nazwa „kukuru-źnik", a Niemcy nazywali ten typ sa­molotu Nahmaschine - „maszyną do szycia". Produkcję zakończono do­piero w 1954 r. Łącznie zbudowano ok. 40 tys. samolotów U-2, nazwa­nych po śmierci konstruktora w 1944r. -PO-2.

 

DANE TAKTYCZNO-TECHNICZNE

silnik M-llDomocy 145 KM

rozpiętość 11,4 m

długość 8,1 m

maks. masa startowa 1030 kg

maks. prędkość 150 km/h

zasięg 630 km

Podobne prace

Do góry