Ocena brak

Pierwsze motocykle

Autor /Benek Dodano /31.01.2012

Najwcześniejsze motocykle były zwykłymi rowe­rami, do których wmontowano silnik spalinowy, napędzający tylne koło. Pierwszy był pojazd zbu­dowany przez słynnego Gottlieba Daimlera w roku 1885, jednak jeszcze sporo lat zajęło motocyklom zdobycie większej popularności. Cóż, pierwsze konstrukcje były, mówiąc delikatnie, dalekie od niezawodności, gdyż rowerowa rama nie wytrzy­mywała dodatkowego obciążenia silnikiem, szcze­gólnie podczas jazdy po ówczesnych wyboistych drogach. Sam silnik, nie dość że ciężki i o małej mocy. był podatny na awarie. Jednak konstrukcję motocykla wciąż udoskonalano, głównie dzięki szerokiemu zainteresowaniu sportami motorowy­mi na przełomie XIX i XX wieku. Zwiększono wytrzymałość ramy, obniżono siodełko, przednie widełki wyposażono w sprężyny.
Pierwotnie silnik napędzał koło tylne za pośred­nictwem paska klinowego, lecz już około roku 1900 wprowadzono skrzynię biegów, sprzęgło i łańcuch napędowy. Zespół skrzyni piegów ze sprzęgłem pozwalał efektywniej wykorzystywać moc silnika, analogicznie do przerzutek w zwykłym rowerze, a łańcuch zastąpił pasek klinowy, ponieważ nie ślizgając się, efektywniej przenosił moc silnika na koło napędowe.
Innym istotnym udoskonaleniem był rozrusz­nik nożny. Do czasu jego wprowadzenia silnik mo­tocykla uruchamiano pchając całą, zwykle dość ciężką, maszynę. Rozrusznik nożny pozwalał doko­nać tego za pomocą jednego kopnięcia (inna spra­wa, że zdarzały się wypadki złamania nogi pod­czas prób uruchamiania pojazdu).

Podobne prace

Do góry