Ocena brak

Perspektywy Rozwoju rynku piwa

Autor /Maria Dodano /12.04.2011

 

Rozwijająca się dynamicznie branża piwowarska ma jeden z najwyższych wskaźników rentowności w całym przemyśle spożywczym. Kondycja finansowa największych krajowych producentów jest generalnie dobra. Wyniki branży w 2000 r. nie budzą jednak szczególnego zachwytu analityków. Po 10 miesiącach zysk Żywca, Okocimia i Strzelca obniżył się znacząco, a Brok wykazał wręcz stratę. Do ograniczenia zysków przyczynił się m.in. wzrost akcyzy o 4% (do 72 zł za hl), wprowadzony w czerwcu 2000 r.

Eksperci przewidują, że jeszcze przez kilka lat spożycie i produkcja piwa w Polsce będą rosły szybciej niż na świecie. Stabilizacja nastąpi po nasyceniu rynku, na poziomie zbliżonym do średniej zachodnioeuropejskiej, tj. ok. 85 litrów na osobę. Te optymistyczne prognozy mogą się jednak nie sprawdzić ze względu na żarłoczność fiskusa. W założeniach budżetu na 2001 rok zaplanowano bowiem dalszy wzrost akcyzy na piwo o 11,1%, co nieuchronnie doprowadzi do wzrostu cen. Z uwagi na dużą konkurencję można się jednak spodziewać, że producenci będą starali się pokryć tę podwyżkę kosztem własnej rentowności.

Tak więc w najbliższych latach rozwój krajowego rynku piwa będą determinowały cztery czynniki: wzrost konsumpcji piwa, konsolidacja krajowego przemysłu piwnego oraz polityka celna i fiskalna państwa.

Podobne prace

Do góry