Ocena brak
Pedagogika dzieci zdolnych i uzdolnionych - Sposoby pracy z uczniem zdolnym: Wcześniejsze rozpoczynanie nauki uczniów zdolnych
Wcześniejsze podejmowanie nauki w szkole jest jednym z najbardziej znanych sposobów pracy z uczniem zdolnym. Polega on na przyjmowaniu do szkoły dzieci, które nie osiągnęły wieku obowiązku szkolnego, a wykazują się poziomem rozwoju pozwalającym sądzić o ich pełnej dojrzałości szkolnej. W praktyce szkolnej wielu krajów świata spotkać można różne stanowiska na temat badania dojrzałości szkolnej, często nawet kontrowersyjne.
Bez względu jednak na przyjętą formalnie granicę wieku szkolnego, dzieci szczególnie zdolne mogą być i są przyjmowane do szkoły przed osiągnięciem wymaganego wieku życia. Dające się zaobserwować zjawisko akceleracji i coraz doskonalsze metody badań dojrzałości szkolnej dzieci upoważniają do przypuszczenia, iż wcześniejsze przyjmowanie do szkoły jednostek zdolnych będzie coraz częstsze. Należy jednak pamiętać, że czyn- decydującym o rozpoczęciu obowiązku szkolnego, powinny być wyniki badań psychopedagogicznych, a nie tylko życzenia rodziców (Piotrowski 1989,)