Ocena brak

Państwo i społeczeństwo obywatelskie; koncepcje: tożsamości, powiernictwa, służebności

Autor /gorol Dodano /12.04.2011

Tożsamości Dla Cycerona - jak i dla Arystotelesa - było oczywiste, że „społeczeństwo obywatelskie" jest synonimem państwa. Starożytni myśleli, bowiem o obywatelach w kategoriach obowiązków wobec państwa, a nie ich uprawnień, a wobec tego zupełnie obce było im zastanawianie się nad kwestią stosunku społeczeństwa jako wspólnoty obywateli wyposażonych w prawa podmiotowe do państwa.Idei Arystotelesa, Cycerona i św. Tomasza o zasadniczej tożsamości społeczeństwa obywatelskiego i państwa - państwa w jego „cywilizowanym"wydaniu.

Myśli o zasadniczej tożsamości społeczeństwa obywatelskiego się i państwa odrzucał Hegel, który, trzeba pamiętać, wprowadził termin „społeczeństwo obywatelskie" do szerokiego obiegu w języku niemieckim.

Powiernictwa, Locke stworzył liberalną konstrukcję „społeczeństwa obywatelskiego". Traktując „rząd" - czyli państwo - jako swoistego powiernika społeczeństwa, nie przeciwstawiał sobie państwa i społeczeństwa. Państwo było instrumentem społeczeństwa, powołanym do określonego celu.

Służebności. - wielu myślicieli francuskich XVIII w., także o nastawieniu liberalnym. Przeciwstawiali jednostkę państwu. Przeciwstawienie społeczeństwa i państwa stało się jeszcze silniejsze w myśli niemieckiej początków XIX w., stwarzając ideologiczne podstawy nacjonalizmu i militaryzmu.idei Arystotelesa, Cycerona i św. Tomasza o zasadniczej tożsamości społeczeństwa obywatelskiego i państwa - państwa w jego „cywilizowanym" (we wszystkicli znaczeniach tego wyrazu) wydaniu.

Podobne prace

Do góry