Ocena brak

OPIEKA PSYCHOLOGICZNA NAD DZIECKIEM NIEWIDOMYM I JEGO RODZINĄ - Charakterystyczne zachowania niewidomego dziecka

Autor /Pankracy Dodano /06.09.2011

  • niemożność patrzenia w oczy matki, odzwierciedlania uśmiechu, śledzenia jej osoby krzątającej po domu.

  • nie widzi przedmiotów, zabawek, które są źródłem bodźców płynących z otoczenia

  • brak motywacji do siadania, raczkowania, samodzielnego chodzenia

  • nie naśladuje ruchów gryzienia i żucia pokarmów stałych

  • zakłócenia w porach snu i czuwania

  • ma dużo większe zapotrzebowanie na kontakt dotykowy i werbalny niż dziecko widzące, bowiem tylko taki sposób kontaktu ze światem sprawia, że czuje się bezpieczne i "zaopiekowane"

  • występuje lęk przed niespodziewanymi dźwiękami wydawanymi

Pierwsze oznaki koordynacji słuchowo-ruchowej pojawiają się dopiero w 11 miesiącu życia (np. dziecko wyciąga rękę po grzechotkę czy pozytywkę), gdzie koordynacja wzrokowo-ruchowa u niemowlęcia zdrowego pojawia się około 5 miesiąca życia.

Blindyzmy – nawyki, jak: kołysanie się, trzepotanie rękami, wpychanie palców w oczodoły, uderzanie głową w otwarte dłonie lub inne przedmioty oraz kręcenie głową w różne strony. Nawyki te staja się źródłem przyjemności i izolują dziecko od otoczenia przeszkadzając mu w twórczy poznawaniu świata znajdującego się poza jego własnym ciałem.

Do góry