Ocena brak

Opera neapolitańska

Autor /KonstancjuszII Dodano /09.04.2013

Opera rozwineła sie z czasem do wielkiego widowiska teatralno-muzycznego. We Włoszechustalił sie podział na dwa jej typy: opera seria i opera buffa. Rozwój opery w tym czasie miałswoje zródła w tradycjach neapolitanskich. Jej pierwszym mistrzem był Alessandro Scarlatti.W szkole neapolitanskiej wykształciły sie: typ uwertury zwanej włoska oraz arii w formieczesciowo powtórzonej (tzw. aria da capo), tu te rozwineła sie niesłychanie wirtuozeriawokalna.

Z czasem pojawiła sie w ramach opery seria cavatina (forma krótkiej piesni). W ensemblach nie wychodzono wszake poza duety. O tresci oper zadecydowały upodobaniaklasycystyczne takich poetów jak Apostole Zeno czy Pietro Metastasio. Przewaała tematykaheroiczna, bohater wychodził z perypetii zawsze zwyciesko mimo licznych przeszkód i intryg.W operze wiele zaleało od spiewaków, własciwie ich powodzenie decydowało o powodzeniudzieła. Kompozycje sceniczne pisano dla okreslonych spiewaków czy spiewaczek, a nadto dlaokreslonych scen operowych, których w tym czasie namnoyło sie sporo.

Mistrzami neapolitanskiej opery byli: F. Provenzale,jego uczen Alessandro Scarlatti, A. Stradella, L.Vinci, L. Leo, N. Porpora i G. B. Pergolesi. Do tej linii rozwoju opery naley te twórczoscHaendla. Z czasem pojawiaja sie w operze neapolitanskiej refleksy opery wykształconej weFrancji czy Niemczech, opera staje sie coraz bogatsza i ywsza, szczególnie w zakresiemuzycznym.

Rozbudowanie scen akompaniowanych, chóru i tanca nadało pózniejszej operzeneapolitanskiej pełniejsze rysy (J. A. Hasse, N. Jommelli, T. Traetta, F. Majo oraz Ch. W.Gluck w okresie tworzenia oper włoskich). Dalsze losy opery neapolitanskiej leały w rekachkompozytorów traktujacych muzyke bardziej retorycznie i w stylu galcint (J. Ch. Bach. G.Sarti. N. Piccini i P. Gu-glieimi). Opera burta — kultywowana zrazu w Rzymie i Wenecji —w Neapolu przeszła w nowe stadium.

Tresc i tekst oper b u f f a wiazały sie czesto z yciemludu (stad tyle w librettach dialektu neapolitanskiego), dominuja typy bohaterów znane z commedia dell'arte (Pulcinella. Ariecchino itd.). muzyka ma bliski zwiazek z południowo-włoskimtancem i ludowa śpiewnością.

Podobne prace

Do góry