Ocena brak

Opera hamburska

Autor /KonstancjuszII Dodano /09.04.2013

W Niemczech opery wystawiano nie tylko na dworach książęcych, ale i w miastach, szczególnie w tych, w których odbywały sie targi, np. w Lipsku czy Hamburgu. Operymiejskie róniły sie od dworskich przede wszystkim sama tematyka przedstawien. Decydowały o niej szerokie rzesze odbiorców, przedsiebiorcy mysleli głównie o wpływachkasowych i tak narodziła sie niemiecka opera. Zrezygnowano z reprezentacyjnego charakterudworskiej opery i wprowadzono - wzorem Włochów — elementy komiczne, tak bardzolubiane przez szersza publicznosc.

Pojawiaja sie nowi bohaterowie, a spiewane przez nichpiesni podejmowane sa przez wszystkich. Ze smakiem przedstawien francuskich operyhamburskie nie miały nic wspólnego. Akcje były upraszczane do minimum, element sensacjiprzechodził na pierwszy plan, miejska gawied mogła ogladac nie tylko sad nad bohaterem,ale nawet widziec, jak leje sie krew (ze swinskiego pecherza); dla uciechy tłumu poyczano zogrodu zoologicznego wielbłady.

Popularnym autorem tego typu oper, lubianym przez lud, awyklinanym przez kaznodziejów, był Reinhard Keiser (1674—1739), który po pobycie wBrunszwi-ku i Kopenhadze został dyrektorem opery w Hamburgu. Keiser napisał około 100oper, wiele arii i piesni, sporo dzieł kameralnych i koscielnych. Nie mona mu odmówicinwencji melodycznej i umiejetnosci posługiwania sie (skromna w jego czasach) orkiestrą.

Podobne prace

Do góry