Ocena brak

Okres wydalania (II okres porodu)

Autor /rambo Dodano /30.01.2014

W tym czasie ważne jest silne napięcie mięśni brzucha i energiczne parcie. Z energicznym parciem mają kobiety rodzące takie same trudności, jak z rozluźnieniem. Ma to miejsce wówczas, gdy na skutek nadmiernego rozciągnięcia powłok brzusznych napinanie ich staje się niemożliwe (rodząca nie ma odczucia stanu rozluźnienia i stanu napięcia mięśni powłok brzusznych), tak że polecenie parcia nie może być wykonane.

Zachowanie pełnej świadomości, w jakim stanie (napięcie — rozluźnienie) znajdują się mięśnie brzucha, jest według naszych obserwacji dlatego bardzo ważnym zadaniem gimnastyki dla ciężarnych. Technikę parcia można ćwiczyć w różny sposób:

a) zatrzymanie oddechu po głębokim wdechu w rozluźnionej, leżącej pozycji na plecach ze stopami opartymi o podłoże i rozwartymi kolanami wykonać głęboki wdech — powietrze zatrzymać dość długo przy zamkniętej głośni, jednak bez parcia — następnie wolny, spokojny wydech;

b) ćwiczenie techniki parcia tak jak tv czasie rozwiązania w pozycji leżącej na plecach z uniesioną ku górze głową i lekko rozwartymi kolanami, jak wyżej, wykonać głęboki wdech — zatrzymać powietrze — głowę podnieść, tak aby podbródek uciskał na klatkę piersiową (ucisk nie może wywoływać uczucia rozpierania w głowie) — równocześnie chwycić uda rękami od zewnątrz (nogi mogą przy tym pozostawać na podłodze lub mogą być lekko uniesione — ryc. 84) — wydech i powrót do rozluźnionej pozycji leżącej.

Przy prawidłowym wykonaniu tego ćwiczenia twarz nie powinna się zaróżowić. Ważne jest, aby nawet w najmniejszym stopniu w czasie utrzymywania pozycji parcia nie wypuszczać powietrza. Utrzymanie pozycji parcia na początku powinno trwać kilka sekund i stopniowo wzrastać do 20—30 sekund.

W czasie porodu podczas jednego skurczu parcie ponawia się kilka razy, dlatego w czasie ćwiczeń parcia należy ćwiczyć szybkie „zaczerpnięcie powietrza" zatrzymaniem go i parciem, w krótkich odstępach 2—3 razy.

Istnieją różne poglądy co do tego, czy utrzymanie pozycji parcia powinno być ćwiczone tylko w sensie opanowania techniki parcia, czy też należy ćwiczyć pozycję parcia z wykonywaniem parcia, takiego samego jak przy porodzie. Nam wydaje się opanowanie techniki parcia jako zupełnie wystarczające, ponieważ w okresie wydalania (II okres porodu) wtedy, kiedy uczucie parcia występuje niezależnie od woli rodzącej, będzie mogła być w sposób należyty wykorzystana. Podczas ćwiczenia techniki parcia należy polecić ciężarnym po. kilku takich ćwiczeniach wykonać natychmiast głęboki oddech, z początku tak jak po każdym silnym wysiłku — szybsze głębsze oddechy, jeden po drugim — a potem znów oddechy w wolnym tempie.


 

Podobne prace

Do góry