Ocena brak

Okres melodii

Autor /Aro Dodano /26.07.2011

Okres zaraz po urodzeniu, trwa pierwszy rok życia. Objawy prawidłowego rozwoju mowy :

- krzyk po urodzeniu, pierwsze porozumienie z otoczeniem (dziecko krzyczy, bo jest nagła zmiana temperatury, dziecko wypuszcza powietrze, nie słyszy bicia serca matki, niepokoi się, krzyczy: a, u, e ...)

- głużenie 2/3-4 miesiąc życia dziecka. To przypadkowe wytwarzanie dźwięków przez dziecko, nieświadome, ma charakter fizjologiczno – odruchowy. Dzieci głuche też głużą, bo to odruch, taki trening narządów artykulacyjnych. Są to dźwięki tylnogardłowe ga, gę ... wydawane przez naśladownictwo. U dzieci głuchych nie ma gaworzenia.

- gaworzenie 6/7 miesiąc życia. To świadome powtarzanie dźwięków, naśladowanie dźwięków usłyszanych przypadkowo, to zabawa w wytwarzanie dźwięków. Poprzez spostrzegawczość i skupienie uwagi dziecko naśladuje własne przypadkowo wydane dźwięki bądź usłyszane. Gdy dziecko zaczyna siadać, zmienia się pozycja przyjmowania pokarmu, zaczyna jeść z łyżeczki, uruchamia górną wargę, je twarde pokarmy, język inaczej pracuje, teraz zaczyna gaworzyć, wcześniej dziecko nie różnicowało języka, teraz tak. Dziecko gaworzy śpiewając.

Gaworząc dziecko wypowiada wszystkie samogłoski i spółgłoski, często mlaska, wciąga powietrze, robi ze śliny bańki, eksperymentuje głosem. Gaworzenie nie ma znaczenia – to trening dziecka. - reakcja okrężna (dziecko ciągle rzuca coś, bo to wydaje dźwięk, a rodzic to podnosi, dziecko odkrywa sytuacje następną. Z punktu widzenia rozumienia : 7/8 miesiąc życia, reaguje na melodię, ton głosu, nie reaguje na treść, a ton głosu, ważne by spokojnie mówić do dziecka. 9/12 miesiąc życia, identyfikuje jedno lub kilka wyrazów (swoje imię, am, myju, spacerek, hopa, hop)

Podobne prace

Do góry