Ocena brak

OGÓLNA CHATAKTERYSTYKA RYNKU PIWA

Autor /Sydney Dodano /19.04.2011

 

Spożycie piwa w Polsce systematycznie rośnie - podczas gdy w 1990 statystyczny Polak wypijał 30.2 litra rocznie, w 1995 roku już 40.5 litra, a w 1997 roku aż 49 litrów. Według prognoz, do roku 2001 produkcja piwa w Polsce wzrośnie o 20.7 procent, wobec średniej dla Europy +2.2 proc. i dla świata 8.2 procent. Najszybciej w tym czasie ma rosnąć rynek chiński (+24.8 proc.), natomiast w krajach Europy Zachodniej produkcja będzie spadała (przykładowo, w Niemczech o około 2.2 procent do 2001 roku).Spadek spożycia piwa u naszych zachodnich sąsiadów oznacza powiększenie i tak już sporej nadwyżki produkcji. Nie w pełni wykorzystane są również moce browarów czeskich i słowackich - wszystko to sprawia, że zagraniczni producenci spoglądają na polski rynek z dużym zainteresowaniem. Za dwa lata zostaną zlikwidowane bariery celne, należy się wówczas spodziewać próby przejęcia części rynku przez zagraniczną konkurencję.Tymczasem polskie browary przygotowują się do odparcia ataku, prowadząc intensywne inwestycje oraz szeroko zakrojone kampanie marketingowe. Branża systematycznie konsoliduje się, pozyskując dzięki strategicznym partnerom niezbędne know-how oraz środki na inwestycje i rozwój.Problemem numer jeden jest w tej chwili podatek akcyzowy, który sprawia, że cena piwa w Polsce jest nadmiernie wyśrubowana w stosunku do cen alkoholi wysokoprocentowych. Całkowicie zmieniła się natomiast kultura picia - dawne budki z piwem zastąpiły puby, zyskujące coraz większe uznanie wśród młodzieży i innych grup społecznych.

Podobne prace

Do góry