Ocena brak
Odpowiedzialność porządkowa i dyscyplinarna pracowników
Odpowiedzialność pracowników rozumiana jest najogólniej jako stan polegający na ponoszeniu przez nich wobec pracodawcy konsekwencji materialnych lub osobistych z powodu naruszenia obowiązków pracowniczych.
Odpowiedzialność porządkowa, jej istota polega na stosowaniu wobec pracownika sankcji typu represyjnego tj. kar za naruszenie obowiązku przestrzegania porządku pracy.
Przesłanki odpowiedzialności:
1.Pociągniecie pracownika do odpowiedzialności porządkowej jest dopuszczalne w razie popełnienia przez pracownika przekroczenia porządkowego określonego w kodeksie. Podstawą uznania zachowania pracownika za tego rodzaju przekroczenie jest równoczesne wystąpienie następujących okoliczności:
a)bezprawne naruszenie przez pracownika porządku art. 108 § 1. Za nieprzestrzeganie przez pracownika ustalonego porządku, regulaminu pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych pracodawca może stosować:
-karę upomnienia,
-karę nagany.
§ 2. Za nieprzestrzeganie przez pracownika przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy lub przepisów przeciwpożarowych, opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia, stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywanie alkoholu w czasie pracy - pracodawca może również stosować karę pieniężną.
W grę wchodzą tu naruszenia następujących obowiązków:
-porządku pracy (niestosowanie się do ustalonego czasu pracy, spóźnianie itp.)
-obowiązki regulaminowe (tj. obowiązki które zostały określone w regulaminie danego pracodawcy). Naruszenie porządku i regulaminu bardzo często pokrywa się ze sobą, ponieważ większość przepisów porządkowych jest zawarta w regulaminie pracy, jeżeli taki istnieje u pracodawcy.
-obowiązku przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych.
-innych obowiązków, których naruszenie może być uznane za naruszenie porządku pracy.
b)wina pracownika – pociągnięcie do odpowiedzialności porządkowej pracownika nie wystarcza sama subiektywna bezprawność zachowania pracownika (np. zepsucie materiałów). Konieczne jest ponadto ustalenie, że działanie lub zaniechanie pracownika było w danej sytuacji naganne ze względu na towarzyszące temu czynowi okoliczności subiektywne (umyślność, niedbalstwo)
-niemajątkowe (upomnienie, nagana) – pracownik może być ta karą ukarany za każde przewinienie porządkowe. Stanowią one środek represyjno-wychowawczy dotykający wyłącznie sfery życia psychicznego człowieka. Wymierzenie tego typu kary doprowadza do uszczuplenie dobra osobistego jakim jest m.in. posiadanie opinii człowieka rzetelnego, sumiennego.
-majątkowe (kara pieniężna) - powoduje uszczerbek w majątku pracownika. Można ją wymierzyć jedynie za:
-nieprzestrzeganie przepisów BHP i PPOŻ
-opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia
-stawienie się w pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywanie alkoholu w czasie pracy.
Przy stosowaniu kar bierze się pod uwagę następujące kryteria:
-rodzaj naruszenia obowiązków pracowniczych
-stopień winy pracownika (zarówno umyślnej jak i nieumyślnej)
-dotychczasowy stosunek pracownika do pracy.